Верховна Рада України підтверджує свою підтримку діяльності Бюро з демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ, спрямованої на допомогу   державам-учасницям ОБСЄ у забезпеченні повної поваги до прав людини та основних свобод, дотримання  верховенства права та просування принципів демократії, а також розбудову та посилення демократичних інститутів. Здійснення неупередженого спостереження за виборами є важливою складовою мандату цієї авторитетної автономної інституції ОБСЄ, що дає змогу оцінити стан  виконання державами-учасницями ОБСЄ власних зобов’язань у сфері гуманітарного розвитку.

Водночас, змушені констатувати, що нині світова спільнота зіштовхується з серйозними викликами для демократичних стандартів виборів та демократичних інститутів в цілому, а також є свідком глибокої кризи міжнародної системи безпеки, що є наслідком порушення Російською Федерацією базових принципів міжнародного права та повною зневагою до суверенітету інших держав, зокрема України.

Військова агресія Російської Федерації в Україні створила кричущі виклики у сфері забезпечення зобов’язань держав–учасниць ОБСЄ щодо людського виміру. Наслідком незаконної окупації РФ АР Крим і м.Севастополя, окремих районів Донецької та Луганської областей України стали понад десять тисяч смертей, мільйони біженців та внутрішньо переміщених осіб, а також системна політика репресій громадян України на цих окупованих територіях.

При цьому спостерігається цинічна і планомірна політика Російської Федерації нав’язати силою та шантажем власне бачення «демократичних стандартів», які стосуються і виборчих процесів.

У цьому зв’язку Верховна Рада України висловлює своє занепокоєння  тим, що в Остаточному Звіті Місії ОБСЄ/БДІПЛ щодо виборів до Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації знехтувано засадничий принцип, закріплений у Декларації принципів міжнародного спостереження за виборами, яку підписала ОБСЄ 27 жовтня 2005 року.

Згідно з цим принципом, справжні демократичні вибори є проявом суверенітету, що належить народові країни, чиє вільне волевиявлення становить основу влади та легітимності уряду. Відповідно до виборчого законодавства Російської Федерації, депутати Державної Думи обираються за змішаною системою: половина депутатів обираються в одномандатних виборчих округах, а друга половина – у федеральному виборчому окрузі за партійними списками. Неприпустимим є те, що АР Крим та м.Севастополь, які є невід’ємною частиною суверенної території України, розглядалися як складові частини федерального округу. Більше того, у Криму були утворені 4 одномандатні округи.

Таким чином, вибори до Державної Думи були проведені на території іноземної держави, на яку не поширюється суверенітет Російської Федерації.

Внаслідок таких виборів Державна Дума Федеральних Зборів РФ сьомого скликання не може вважатись легітимно обраною.

На жаль, Остаточний Звіт Місії ОБСЄ/БДІПЛ щодо виборів до Державної Думи Російської Федерації 2016 року не містить жодної юридичної оцінки впливу проведення голосування в Криму та м. Севастополь на результати цих виборів.

У Звіті навіть не згадується той факт, що АР Крим та м. Севастополь є незаконно окупованими Російською Федерацією територіями. Натомість неможливість моніторингу за виборами у Криму у звіті пояснюється «відсутністю консенсусу у питаннях статусу Криму серед країн-учасниць ОБСЄ», при цьому про домовленість щодо включення до остаточного звіту саме такого формулювання було оголошено публічно окремими членами ЦВК РФ безпосередньо після дня голосування.

 Вважаємо таке пояснення неприпустимим, оскільки статус АР Крим та м.Севастополь як невід’ємної складової суверенної території України не є і не може бути предметом для обговорення. Нагадуємо, що Резолюції ГА ООН № 68/262 та №71/205 чітко визначають статус АР Крим та м.Севастополь як частини території України, засуджують спробу їх анексії з боку РФ та наголошують на відсутності будь-яких підстав для зміни їхнього статусу.

 У Звіті відсутній навіть базовий аналіз впливу обставин та проблем, що виникли у виборчому процесі в Російській Федерації внаслідок проведення псевдоголосування на тимчасово окупованій території України. Вважаємо неприпустимим оприлюднення у Звіті статистики щодо кількості виборців, дільниць, бюлетенів на виборах до Державної Думи Федеральних Зборів РФ, що враховує незаконно окуповану територію АР Крим та м.Севастополь.

Верховна Рада України змушена вкотре привернути увагу до таких грубих порушень норм міжнародного права, прав та свобод людини, спричинених спробою анексії АР Крим та м.Севастополь та організацією псевдоголосування на цій тимчасово окупованій території України:

1.            голосування на виборах до Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації у 2016 році відбувалося з використанням списків виборців, які були попередньо сфальшовані шляхом включення до них громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м.Севастополь. Натомість достовірність списків виборців і обґрунтованість права голосу на виборах є важливим стандартом демократичних виборів;

безпідставність включення громадян України до списків виборців на виборах до Державної Думи Російської Федерації доведена міжнародним визнанням Автономної Республіки Крим та Севастополя як невід’ємної частини України, а також неспростовним 1.    фактом примусового набуття громадянства Росії жителями Криму;

2.            факт проведення примусової «паспортизації» громадян України в Криму зафіксовано на міжнародному рівні у Резолюції Європейського Парламенту від 4 лютого 2016 року, а механізми кричущого порушення прав людини шляхом свавільного наділення або позбавлення громадянства безпосередньо відображені у російському законодавстві, ухваленому у зв’язку із незаконною окупацією Російською Федерацією Кримського півострова;

3.            юридична нікчемність організації голосування в Криму на підставі включення до сфальшованих списків виборців громадян України доведена існуючими міжнародними зобов’язаннями у сфері громадянства. Зокрема, законодавство про громадянство, встановлене однією державою, визнається іншими державами тільки за умови його відповідності чинним міжнародним конвенціям, міжнародному звичаєвому праву та принципам права, які є загальновизнаними стосовно громадянства. Міжнародне визнання факту незаконної окупації та спроби анексії частини території України та незаконності набуття жителями АР Крим та м.Севастополь громадянства Російської Федерації об’єктивно має потягнути за собою визнання на міжнародному рівні фальсифікації списків виборців, використаних на виборах до Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації сьомого скликання;

4.            проведення псевдоголосування на тимчасово окупованій території України та врахування його результатів під час формування Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації сьомого скликання є не лише абсурдним з точки зору міжнародного права та принципу недоторканності кордонів, а й засвідчує загальну невідповідність російського виборчого законодавства міжнародним виборчим стандартам. У зв’язку із тим, що чинне російське законодавство передбачає можливість врахування так званого голосування на тимчасово окупованій території України, воно не може бути визнане таким, що відповідає міжнародним правовим стандартам у галузі виборчого права;

5.            процес формування так званих «списків виборців» у Криму для псевдоголосування на виборах до Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації сьомого скликання має ознаки порушення Російською Федерацією положень міжнародного гуманітарного права щодо заборони на переміщення населення держави-окупанта на окупованій території іншої держави, враховуючи неконтрольований процес перетину міжнародно визнаного Державного кордону України громадянами Російської Федерації та їх постійне проживання в межах Автономної Республіки Крим і м.Севастополь.

З огляду на це, Верховна Рада України вважає вибори до Державної Думи Російської Федерації грубим порушенням основних принципів і норм міжнародного права, зокрема у сфері громадянства, Статуту Організації Об’єднаних Націй, Заключного акта Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 1 серпня 1975 року, Меморандуму про гарантії безпеки у зв’язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 5 грудня 1994 року, Резолюції Генеральної Асамблеї ООН «Територіальна цілісність України» № 68/262, ухваленої 27 березня 2014 року на 68-й сесії ГА ООН, та Резолюції Генеральної асамблеї ООН «Стан з правами людини у АР Крим та м. Севастополь (Україна)» №71/205, ухваленої 19 грудня 2016 року на 71-й сесії ГА ООН.

Як наслідок, вибори до Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації сьомого скликання, їх результати і юридичні наслідки та, відповідно, склад, повноваження, акти та рішення Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації сьомого скликання не можуть бути визнані  легітимними.  

Вважаємо, що відсутність в Остаточному Звіті Місії спостереження ОБСЄ/БДІПЛ належної правової оцінки голосування на виборах до Державної Думи Російської Федерації, зокрема на тимчасово окупованій території України, є несправедливим і стосовно громадян Російської Федерації, які  мають право на проведення вільних і чесних виборів. 

Водночас, відсутність належної реакції ОБСЄ/БДІПЛ на імітацію однією державою виборів на території іншої держави прямо суперечить інтересам міжнародного співтовариства, зацікавленому у безпеці та демократичному розвитку регіону.

Викликає занепокоєння, що Звіт місії ОБСЄ/БДІПЛ про спостереження за парламентськими виборами в Російській Федерації в 2016 році може бути використаний державою-агресором для легітимізації своїх дій на території України, що ускладнить ключове для ОБСЄ завдання з виправлення порушень та відновлення поваги до принципів Гельсінського заключного акта, зокрема поваги до суверенітету і територіальної цілісності та забезпечення недоторканності кордонів.

У зв’язку з вищевикладеним, Верховна Рада України заявляє про неприпустимість ігнорування в Остаточному Звіті ОБСЄ/БДІПЛ за результатами спостереження на виборах до Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації 2016 року фактів незаконного голосування на території незаконно окупованих Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також закликає ОБСЄ/БДІПЛ оперативно розробити стандарти реагування та оцінювання викликів для виборчих стандартів, пов’язаних із агресивними діями одних держав-учасниць ОБСЄ на території інших.

Звертаємося до країн-членів ОБСЄ з проханням підтримати звернення до ОБСЄ/БДІПЛ щодо необхідності негайно розробити нову методику підготовки Звітів, яка б включала оцінку ситуації, пов’язаної із окупацією частини території України Російською Федерацією.

Крім цього, закликаємо ОБСЄ/БДІПЛ вивчити усі обставини підготовки Остаточного звіту Місії спостереження на виборах до Державної Думи Росії із метою недопущення політичного впливу на міжнародних спостерігачів.

 

За Постанову № 5687 "Про Звернення Верховної Ради України «Про Остаточний Звіт ОБСЄ/БДІПЛ за результатами спостереження на виборах до Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації 2016 року»" проголосували 239 народних депутатів України.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

18 квітня 2024 10:12
17 квітня 2024 19:05
17 квітня 2024 18:51
17 квітня 2024 17:23
17 квітня 2024 11:54
16 квітня 2024 20:18
16 квітня 2024 18:50
16 квітня 2024 17:31
16 квітня 2024 16:15
16 квітня 2024 14:00