Під час заходу обговорено питання реалізації парламентом
його функцій, зокрема щодо контролю уряду, питання звіту уряду в
парламенті, контрольних функцій комітетів та реалізації дорожньої
карти внутрішньої реформи Верховної Ради України у питаннях контролю за
виконавчою владою.
У вітальному слові директор Програми "USAID RADA" Ігор Когут наголосив, що "Верховна Рада" традиційно перебуває в центрі суспільної уваги, однак останнім часом рівень зацікавлених в тому, що відбувається в парламенті, суттєво зріс не лише в ЗМІ, а й у суспільстві загалом. Це можна пояснити передусім поверненням України внаслідок Революції гідності до парламентсько-президентської форми правління, суттєвим зростанням ролі парламенту та рівня його відповідальності за розробку державної політики та контролю за діяльністю уряду".
У своїй промові заступник Голови Верховної Ради Оксана Сироїд зазначила, що українське суспільство стає більш вимогливим до парламентаріїв. "Контрольна функція є головною для парламенту, а решта його функцій - похідні. Війна показала нам, що ми мусимо по-іншому ставитися до всього. Тож Верховна Рада має здійснювати: 1)контроль уряду за збором коштів. Якщо парламент не контролює уряд, то він сприяє уряду, наприклад, у зміні податкового законодавства; 2) контроль уряду за витратами коштів. Досі парламент не вимагає звіту уряду щодо видатків; 3) контроль оборонного бюджету держави спільно з громадянським суспільством. " О. Сироїд сказала, що причиною відсутності парламентського контролю над урядом є багаторічна політична корупція, "відсутність ідеологічних політичних партій. Олігархи створюють політичні проекти під вибори. Має бути нова виборча система за відкритими списками і незалежні медіа".
До заходу долучився співробітник апарату німецького парламенту, один з авторів публікації "Робота німецького Бундестаґу: ідеї для роботи українського парламенту" Ян Менцер з доповіддю щодо повноважень німецьких депутатів стосовно контролю уряду Федеративної Республіки Німеччина.
За словами промовця, "контрольні повноваження
Бундестагу виписані в законі, але багато норм виникло на основі "звичайного
права", що стало основою для розвитку парламентської культури. Бундестаг має три функції контролю: публічні дебати
(урядова більшість і опозиція обмінюються аргументами); право на затвердження
бюджету та право на контроль використання бюджетних коштів; правовий контроль
за діяльністю уряду через звернення до Федерального Конституційного суду;
до інших контрольних інструментів належать "Великий запит" та "Малий запит", "Актуальна година", а також скликання
парламентських комітетів з розслідування. Уряд зобов’язаний надати відповідь на
обидва запити, якщо цього вимагають 5% депутатів. Великі й Малі запити
подаються в письмовій формі. Якщо на "Малі запити" достатньо дати письмову
відповідь, у результаті письмової відповіді на "Великі запити" можуть відбутися
парламентські дебати. У рамках так званої "Актуальної години", що скликається
здебільшого опозиційними фракціями, фракції більшості та опозиції можуть
обмінятися аргументами за певною тематикою. Важливим інструментом здійснення
контролю за діяльністю уряду є парламентські комітети розслідування. Вони
скликаються за вимогою четвертої частини депутатів Бундестагу".
Пряма трансляція засідання:
Довідково: Фонд Конрада Аденауера - німецький політичний фонд, що реалізує понад 200 проектів у понад 120 країнах світу. Перший Федеральний канцлер Німеччини Конрад Аденгауер і його принципи надихнули на створення цього фонду, який проводить заходи у сфері політичної освіти й надає політичні консультації на національному та міжнародному рівнях, виступаючи за мир, свободу та справедливість. Головні завдання організації: політична освіта в Німеччині. Європі та світі; політична аналітика та політичні консультації; підтримка талановитої молоді; проведення досліджень у галузі сучасної історії та робота з архівами християнської демократії.