Як наголошували учасники заходу, лібералізація ринку природного газу відповідно до європейського законодавства є ключовим пріоритетом реформи енергетики, оскільки ринок природного газу - це одна з найважливіших складових паливно - енергетичного комплексу, стан розвитку якого впливає на рівень енергетич¬ної безпеки країни і відображається на рівні її політичної та економічної незалежності.

Увагу присутніх було зосереджено, зокрема, на тому, що основними положеннями Закону України «Про ринок природного газу» від 9 квітня 2015 року, який набув чинності 1 жовтня 2015р. є:

розподіл між декількома компаніями функцій НАК “Нафтогаз України” зі зберігання, транспортування та постачання природного газу;

можливість для кожного учаснику ринку природного газу (незалежно від того, резидентом якої країни він є) здійснювати діяльність на ринку природного газу України;

вільний вибір споживачами постачальника і гарантоване отримання оплаченого ресурсу природного газу, на умовах попереднього укладення договору на газопостачання;

виділення в окремі юридичні особи операторів газорозподільних мереж (ГРМ), які не входять до вертикально інтегрованої організації;

заборона приватним операторам ГРМ використовувати державні ГРМ на основі договорів господарського відання без плати за експлуатацію. Такі повноваження залишилися закріпленими виключно за державними операторами.

З боку представників виконавчої влади було, зокрема, надано інформацію, що на виконання Закону України "Про ринок природного газу" прийнято низку підзаконних актів, які  встановлюють нові правила гри на ринку природного газу. Участь в розробці цих документів брали експерти Енергетичного співтовариства, НКРЕКП, інші міністерства.

Прийнято такі основні документи:

Урядом України - нормативно-правові акти

Про покладення спеціальних обов'язків для забезпечення загальносуспільних інтересів, а також підтримка належного рівня безпеки постачання природного газу споживачам;

Про порядок проведення конкурсу на постачальника "останньої надії";

інші нормативно- правові акти.

НКРЕКП затверджено:

Кодекси газотранспортної системи, газорозподільних систем, газосховищ;

Правила постачання природного газу,

Правила розподілу природного газу, а також типові договори та ін.;

Міненерговугілля затверджено:

Правила про безпеку постачання,

Національний План дій на випадок кризової ситуації з надходженням природного газу.

Зазначалося також, що станом на сьогодні потрібно:

врегулювати питання щодо ліцензування постачання природного газу, адже існує правова колізія між законами України «Про ринок природного газу» та «Про ліцензування видів господарської діяльності» наслідком якої є відсутність можливості отримати ліцензію тим потенційним національним та іноземним постачальникам, які готові працювати на ринку природного газу України. Такі зміни передбачені законопроектом №2312а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність до положень Закону України «Про ринок природного газу (щодо особливостей провадження господарської діяльності на ринку природного газу), авторами якого О.Домбровський,  О. Бєлькова та інші члени Комітету. Законопроект чекає на розгляд Верховною Радою України.

- гармонізувати чинні закони України із Законом України «Про ринок природного газу». Попри три спроби (законопроекти 3072, 3325, 4503, що були внесені до Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України), Верховна Рада України відхилила ці законопроекти. Наразі членами Комітету зареєстровано законопроект №4868 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо їх приведення у відповідність з Законом України "Про ринок природного газу")», який найближчим часом буде розглянутий Верховною Радою України;

- прийняти в другому читанні та в цілому законопроект №3617 «Про внесення змін до Закону України «Про ринок природного газу» (щодо страхового запасу природного газу)», який покликаний оптимізувати підхід щодо створення страхового запасу природного газу;

 - прийняти в другому читанні та в цілому законопроект №2966-д «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг». Якісна зміна НКРЕКП має полягати у зростанні самостійності регулятора, його тісній кооперації з регуляторами країн-членів ЄС, а також координуючим регуляторним органом – ACER;

-  прийняти законопроект щодо регулювання питання передачі в оренду газорозподільних мереж державної та/чи комунальної власності;

- вдосконалити вторинне законодавство для забезпечення ефективного функціонування ринку природного газу.

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

26 квітня 2024 09:50
25 квітня 2024 16:05
24 квітня 2024 14:54
23 квітня 2024 18:12
21 квітня 2024 12:12
18 квітня 2024 10:12
17 квітня 2024 19:05
17 квітня 2024 18:51
17 квітня 2024 17:23
17 квітня 2024 11:54