У слуханнях взяли участь народні депутати України, керівники центральних органів виконавчої влади, Фондів соціального страхування, Федерації роботодавців України.
Голова Комітету Василь Хара, відкриваючи слухання, зазначив, що починаючи з початку роботи Фондів соціального страхування з боку держави у їх фінансову стабільність здійснювалось втручання через закони про державний бюджет. Так, лише з Фонду соціального страхування від нещасного випадку на виробництві за період з 2002 року було вилучено 314 млн.грн. на погашення заборгованості з одноразової допомоги та відшкодування шкоди.
За словами доповідача, два роки підряд тими ж законами про державний бюджет на Фонд соціального страхування на випадок безробіття покладається обов'язок виплачувати витрати на соціальні послуги та матеріальне забезпечення незастрахованим особам, на що тільки в 2004 році з Фонду вилучено понад 90 млн.грн.
На Фонд соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності покладено і обов'язки по оплаті перших п'ятих днів тимчасової непрацездатності для бюджетних організацій, що також вступає в протиріччя з базовим Законом і призводить до додаткових втрат Фонду на суму більше як 100 млн. гривень щорічно.
В.Хара наголосив, що це не просто викликає тривогу за стабільну роботу фондів, але і породжує суперечливе ставлення до органів виконавчої влади, котрі замість здійснення належного нагляду за роботою фондів, здійснюють пряме втручання у їх фінансову діяльність, грубо порушуючи діюче законодавство.
Зважаючи на це, Комітет вирішив провести ці слухання, оскільки "дуже настійливо і в прискореному режимі Міністерство праці та соціальної політики проводить роботу по формуванню громадської думки по розробці проекту Закону про єдиний соціальний внесок, яким перебачається об'єднання фондів соціального страхування та уніфікація їх процедур".
У ході слухань зазначалося, що з ініціативи Мінпраці ще у квітні 2005 року було проведено засідання круглого столу на тему: "Актуальні питання запровадження єдиного соціального внеску в Україні", за результатами якого було розроблено рекомендації.
На виконання цих рекомендацій 26 квітня 2005 року міністром праці та соціальної політики було створено робочу групу з підготовки законопроекту про єдиний соціальний внесок.
Учасники слухань зазначали, що протягом останніх кількох років окремими народними депутатами, Урядом неодноразово ініціювалися пропозиції щодо запровадження єдиного соціального внеску та покладення спільних для всіх страхових фондів функцій на єдиний орган, який би проводив реєстрацію страхувальників, забезпечував облік страхових внесків та здійснював контроль за їх сплатою. Метою таких пропозицій було зменшення адміністративних видатків, забезпечення повноти та своєчасної сплати страхових внесків, спрощення роботи підприємств та організацій у сфері соціального страхування.
Нині Мінпраці в рамках робочої групи пропонує нову схему сплати й адміністрування єдиного соціального внеску через Державне казначейство України на рахунки фондів. При цьому на один із уповноважених органів, зокрема пропонується Пенсійний фонд, передбачається покласти здійснення контролю за сплатою страхових внесків.
Одночасно із запровадженням єдиного соціального внеску Мінпраці внесено пропозицію про об'єднання страхових фондів з тимчасової втрати працездатності, від нещасних випадків на виробництві та медичного страхування. Таким чином запропоновано залишити три із п'яти фондів: Пенсійний, на випадок безробіття та Фонд соціального страхування (який буде об'єднувати три види страхування).
Учасники слухань у цьому зв'язку звертали увагу на те, що, хоча досвід інших країн свідчить про існування різних рівнів консолідації функцій, пов'язаних із збором страхових внесків, світового досвіду існування саме єдиного соціального внеску на сьогодні немає.
Учасники слухань також зазначали, що процес реформування системи соціального страхування в Україні продовжується. Ще не запроваджено соціальне медичне страхування. Не завершено процес наближення мінімальних гарантій в системі соціального страхування до прожиткового мінімуму (наприклад, мінімальний розмір допомоги на випадок безробіття складає зараз 29,8% від прожиткового мінімуму, по догляду за дитиною до досягнення нею 3-х років – 23%).
На думку учасників слухань, у цих умовах особливо небезпечними є ініціативи, які руйнують фінансову стабільність системи соціального страхування. Необхідно дати час для того, щоб система соціального страхування за кожним з його видів перетворилася на сталий механізм, і лише після цього детально вивчити можливість, доцільність та економічну обґрунтованість тих чи інших радикальних змін у системі соціального страхування.
Учасники слухань звертали увагу на те, що пропозиції про консолідацію функцій фондів соціального страхування щодо роботи зі страхувальниками і покладення цих функцій на Пенсійний фонд, а також запровадження єдиного соціального внеску призведуть до організаційної непослідовності і порушення принципу повноти відповідальності кожного з фондів соціального страхування за фінансову ситуацію у відповідному виді соціального страхування, тобто за забезпеченням достатнього надходження коштів та раціонального їх використання; до хаосу в системі фінансування кожного з видів соціального страхування, зниження рівня підконтрольності й прозорості системи соціального страхування.
Об'єднання фондів значно звузить сферу застосування принципу паритетності сторін соціального партнерства в управлінні системою соціального страхування, оскільки правління кожного з фондів соціального страхування фактично буде позбавлено повноважень у сфері удосконалення системи фінансування відповідного виду соціального страхування, не матиме можливості позитивно впливати на рівень надходження страхових внесків.
Таке об'єднання, на думку учасників слухань, не зменшить обсягів робіт зі страхувальниками, оскільки спосіб виконання цих функцій не впливає на кількість страхувальників, з якими необхідно працювати, не зменшує обсягів звітності у сфері соціального страхування.
Консолідація функцій соціального страхування призведе до додаткового збільшення сум адміністративних видатків, що обумовлюватиметься потребою в активному обміні інформацією між Пенсійним фондом та фондами з інших видів соціального страхування про зареєстрованих страхувальників, суми нарахованих та сплачених внесків тощо.
Крім того, запровадження єдиного соціального внеску ускладнюється через наявність особливостей у базі для нарахування страхових внесків за різними видами соціального страхування.
Шляхи для удосконалення системи соціального страхування в Україні учасники слухань бачать у скороченні витрат фондів соціального страхування на цілі, які не пов'язані зі страховими випадками; відновленні фінансування за рахунок коштів державного бюджету тих витрат, які не властиві фондам соціального страхування; зупиненні практики перекладання на фонди соціального страхування фінансування витрат, які повинні фінансуватися за рахунок державного бюджету.
Учасники слухань, підсумовуючи обговорення, рекомендують Кабінету Міністрів до 1 вересня 2005 року надати докладні розрахунки щодо довгострокових наслідків функціонування системи загальнообов'язкового державного соціального страхування після впровадження єдиного соціального внеску, які містять прогноз фінансових потоків, оцінку фінансових зобов'язань, довгостроковий прогноз стану та стабільності системи, аналіз коротко- і довгострокових фінансових наслідків будь-яких змін у цій системі.
Уряду рекомендовано також надати фінансово-економічне обгрунтування задекларованого скорочення адміністративних видатків при об'єднанні фондів, яке підтверджувало б доцільність такого об'єднання.
Комітет з питань соціальної політики та праці планує розглянути у вересні поточного року отримані розрахунки та підсумки проведення цих комітетських слухань.