День Уряду у Верховній Раді 9 січня 2007 року

09 січня 2007, 16:47

У ВІВТОРОК, 9 СІЧНЯ, У ВЕРХОВНІЙ РАДІ УКРАЇНИ ВІДБУВСЯ ДЕНЬ УРЯДУ УКРАЇНИ З ПОРЯДКОМ ДЕННИМ: "1.СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ.

2.ПРО ПІДСУМКИ ПРОВЕДЕННЯ ВІДПОЧИНКУ І ОЗДОРОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ВЛІТКУ 2006 РОКУ ТА ПРО ЗАХОДИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ВІДПОЧИНКУ ТА ОЗДОРОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ВЛІТКУ 2007 РОКУ".

У Дні Уряду взяли участь члени Кабінету Міністрів, представники міністерств, державних установ.

Голова Верховної Ради України Олександр Мороз на початку засідання привітав народних депутатів із новорічними і різдвяними святами і побажав їм успіхів у законодавчій роботі.

Із заявами, повідомленнями, внесенням пропозицій виступили уповноважені представники фракцій.

З першого питання Дня Уряду доповідав міністр освіти і науки Станіслав Ніколаєнко. Він зазначив, що розгляд стану справ у середній освіті є одним із свідчень розуміння значення ролі школи в житті суспільства. Адже конструкція кожної розвиненої держави мусить опиратися на трикутник знань: освіта, дослідження, інновації.

За словами міністра освіти, національна система освіти функціонує і розвивається у складних глобалізаційних процесах. І це розуміє уряд, антикризова коаліція. С.Ніколаєнко повідомив, що на одному з найближчих засідань уряду буде розглянута програма розвитку освіти до 2011 року, яка є органічною складовою Програми діяльності уряду на цей же період "Конкурентна Україна".

Міністр також повідомив, що зараз на розгляді у Верховній Раді знаходиться нова редакція законів "Про середню освіту", "Про вищу освіту", "Про позашкільну освіту", "Про профтехосвіту" та інші. Міністерство, уряд аналізують стан справ спільно з Комітетом з науки і освіти в середній освіті і вносять конкретні зміни в діяльності галузі, сприяють її оновленню і розвитку.

Далі доповідач навів кілька статистичних даних, які характеризують стан загальної середньої освіти, зауваживши, що ситуація в цілому є досить складною. За його словами, зупинено процес падіння якості знань, який відбувався в 90-х роках. Розпочався період стабілізації і підйому, але становище більшості шкіл, якість української освіти, на думку уряду, є недостатньою. Наша школа у більшості своїй за своїм змістом і структурою відповідає періоду аграрно-індустріального розвитку України середини ХХ століття.

"Ми дуже серйозно відстаємо від багатьох передових країн. Нині весь світ і школа відповідно вступили в епоху швидких змін, цифрову еру, коли з'являються школи без традиційних підручників, навчання відбувається весь день поза школою, протягом всього життя. Сучасні освітні комунікаційні технології запалюють іскру творчості, підприємливості, підвищують продуктивність праці. Саме такі професіонали потрібні сьогодні нашій державі, нашій економіці", - наголосив С.Ніколаєнко.

На думку міністра освіти, головним лейтмотивом спільних дій уряду, парламенту, освітян, всіх політиків, незалежно від кольорів стягів, має стати вихід із стану наздоганяючого розвитку на позицію реальної конкурентноздатності із освітніми системами передових країн.

С.Ніколаєнко назвав п'ять пріоритетних завдань освіти на найближчу перспективу: європейська якість і доступність нашої освіти, духовні і моральні орієнтири в освіті, демократизація в освіті, підвищення статусу вчителя (доповідач нагадав слова Макаренко: "Щасливий вчитель, щасливий учень і щаслива Україна") і інноваційний розвиток суспільства на основі нових знань.

Далі міністр доповів про конкретні системні заходи щодо модернізації оновлення середньої освіти. Перерахувавши ефективні кроки уряду, доповідач визначив найголовнішими пріоритетами на 2007 рік інформатизацію і використання потенціальних можливостей людського розвитку, а також турботу про вчителя і підготовку нового педагога, нових педагогічних систем.

Завершуючи виступ, С.Ніколаєнко вніс пропозицію про створення Фонду розвитку освіти, куди б спрямовувалося не менше одного чи піввідсотка від реалізації всіх товарів. Він також запропонував, щоб компанії, які займаються інформаційними технологіями, до 10 відсотків прибутків спрямовували на інформатизацію школи. Ще одна пропозиція міністра освіти стосувалася внесення зміни до Закону "Про суспільну мораль" щодо встановлення жорсткого контролю за телерадіопростором.

С.Ніколаєнко також висловився за те, щоб потурбуватися про навчання сиріт, дітей з обмеженими вадами, на підтримку проекту школи майбутнього, в якому будуть відпрацьовані всі новітні технології.

Доповідач відповів на запитання народних депутатів.

Голова Комітету з питань науки і освіти Катерина Самойлик у своєму виступі наголосила на тому, що "загальна середня освіта - це найважливіший і наймасштабніший етап освіти". За її словами, в Україні практично завершено формування законодавчої нормативно-правової бази вітчизняної системи освіти. Разом з тим, залишається чимало нерозв'язаних проблем в системі загальної середньої освіти.

К.Самойлик звернула увагу на нерівні умови навчання та розвитку дітей у сільській місцевості в порівнянні з містом. Суттєвою проблемою, за її словами, є реалізація конституційного права на безоплатну освіту незалежно від майнового стану. Вона наголосила, що розшарування суспільства на елітарне і масове призвело до того, що значно посилилися тенденції нерівності громадян в отриманні освіти.

К.Самойлик зазначила, що Комітет з питань науки і освіти турбує питання оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів і, насамперед, в сільській місцевості. Тому що органи місцевої влади вважають, що оптимізація - це практично закриття шкіл та дитячих садків.

Голова Комітету підтримала заходи уряду антикризової коаліції щодо створення в населених пунктах з напруженою демографічною ситуацією комплексів "дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад" та інші форми, які, на її переконання, допоможуть зберегти сільське населення і розв'язати проблему.

К.Самойлик не обминула таку важливу проблему, яка стосується змісту історичної освіти. Вона повідомила, що за останні півроку до Комітету надійшли тисячі листів від ветеранів війни, науковців, вчителів історії, які вказують на викривлення окремих подій Великої Вітчизняної війни. Комітет надіслав листи до Національної академії наук, до Академії педагогічних наук, до історичних факультетів, і запропонував провести комітетські слухання з цього питання.

Голова Комітету звернула увагу на ще один важливий фактор - збереження і зміцнення фізичного здоров'я. За станом здоров'я населення України посідає соте місце у світі. Доповідач зазначила, що українські школярі надзвичайно завантажені. Загалом учнівський робочий день становить близько 11 годин на добу напруженої праці, чотири-сім годин дитина працює в школі, дві-чотири години вдома. К.Самойлик наголосила, що не кожний з дорослих може витримати "такий шалений робочий день". Тому, за її словами, потрібно вирішити нагальне питання, що стосується фізичного здоров'я і фізичного розвитку дітей.

Оцінку стану загальної середньої школи дали представники депутатських фракцій. Загалом вони погодилися з тим, що питання стану і перспектив розвитку загальної і середньої освіти в Україні є надзвичайно актуальним. Промовці вказували на те, що загальна середня освіта нині доступна далеко не всім.

У виступах наголошувалося на тому, що динамічний розвиток середньої освіти, покращання її якості і покращення становища вчителя необхідні передумови для поступу всієї країни.

Промовці пропонували приділити значну увагу модернізації мережі сільських шкіл, забезпеченню сільських дітей приміщеннями, обладнанням, Інтернетом, транспортом, кваліфікованими педагогами, системно займатися середньою освітою в країні тощо.

Голова Верховної Ради України Олександр Мороз, підводячи підсумки обговорення, запропонував народним депутатам ухвалили постанову з обговореного питання, у якій відображені практично всі запитання і відповіді, проблеми, які існують сьогодні перед середньою освітою.

Верховна Рада прийняла Постанову, якою інформацію Кабінету Міністрів про стан і перспективи розвитку загальної середньої освіти в Україні взяла до відома. Ухвалено низку рекомендацій уряду та профільному парламентському комітету щодо реформування загальної середньої освіти, створення необхідних умов для рівного доступу громадян до якісної освіти, вдосконалення законодавчої бази у сфері загальної освіти.

Після перерви про підсумки проведення відпочинку і оздоровлення дітей влітку 2006 року та про заходи Кабінету Міністрів України щодо організації відпочинку та оздоровлення дітей влітку 2007 року доповів міністр у справах сім'ї, молоді та спорту Віктор Корж. Він зупинився на основних тенденціях літньої оздоровчої компанії 2006 року, проблемних питаннях, які виникли під час її проведення.

За його словами, основними завданнями літньої оздоровчої компанії 2006 року були: орієнтація на якість оздоровлення дітей, підвищення рівня надання оздоровчих послуг, збільшення кількості оздоровлених дітей, приділення уваги збереженню життя і здоров'я дітей.

Навівши статистичні дані, які засвідчили, що відпочинок дітей у минулому році вдалося організувати і провести на загалом задовільному рівні, доповідач розповів про виявлені проблеми у сфері оздоровлення та відпочинку дітей. Основними проблемами, за його словами, залишаються: законодавча неунормованість галузі; недостатні заходи з боку місцевих органів виконавчої влади щодо збереження мережі дитячих, юнацьких оздоровчих закладів, оновлення та удосконалення їх матеріально-технічної бази; забезпечення сфери оздоровлення кваліфікованими кадрами; відсутність змістовного виховного компоненту процесу оздоровлення дітей.

Говорячи про проведення оздоровчої кампанії 2007 року на належному рівні, В.Корж зазначив, що для її проведення, крім наявності виділених грошей, (фінансування у поточному році збільшено на 7,3 відсотків), потрібна низка організаційних заходів. Насамперед, зауважив міністр, необхідно передбачити в місцевих бюджетах кошти на відновлення оздоровчої бази та підготовку дитячих оздоровчих закладів до оздоровлення дітей влітку 2007 року; забезпечити збереження мережі дитячих оздоровчих закладів, відновлення роботи тих, що тривалий час не використовувалися за призначенням. Потрібно також збільшити кількість оздоровлених дітей у позаміських оздоровчих закладах, забезпечити якість надання оздоровчих послуг і підвищити відповідальність посадових осіб за збереження життя і здоров'я дітей. Одним з головних завдань міністр вважає забезпечення літньої кампанії 2007 року відповідним кадровим потенціалом. Для створення сучасної вітчизняної системи оздоровлення та відпочинку дітей потребує серйозного доопрацювання, нормативно-правова база у сфері оздоровлення та відпочинку, - наголосив доповідач.

На закінчення виступу В.Корж нагадав, що проект закону про оздоровлення та відпочинок дітей залишився без розгляду Верховною Радою України 4-ого скликання. У зв'язку із частковими змінами, які відбулися в уряді і новою каденцією Верховної Ради, уряд доопрацьовує і готує на розгляд Верховної Ради новий проект, який стане основою для вирішення всіх питань, пов'язаних із оздоровленням дітей.

Співдоповідав з другого питання Голова Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму Микола Томенко. Він наголосив на тому, щоб 2007 рік зробити роком не формального статистично зваженого оздоровлення, а дійсно, якісного, системного оздоровлення всіх дітей всіх регіонів України.

За його словами, вже поступило багато цікавих ідей, які Комітет протягом тижня опрацює і запропонує парламенту постанову за результатами Дня уряду.

Говорячи про тему обговорення, М.Томенко наголосив, що позиція профільного Комітету така: "на сьогодні треба говорити про якісну, змістовну процедуру оздоровлення. Що це означає? Це означає, що ми повинні не тільки мати карту реальних оздоровчих закладів, ми повинні розуміти, що таке оздоровлення. Ми там лікуємо дітей, чи займаємося з ними виховною роботою?"

Він зазначив, що сьогодні жодної концепції з цього приводу не має, як немає підготовлених кадрів, що займаються оздоровленням. М.Томенко запропонував повернутися до старої практики, коли до оздоровлення дітей влітку залучалися найкращі студенти педагогічних вузів.

Голова Комітету висловив переконання в тому, підтримавши при цьому міністра у справах сім'ї, молоді та спорту, що повинна бути одна інституція, яка відповідає за відпочинок і оздоровлення дітей, повинна бути системна державна програма оздоровлення, а не відведення для дітей на 30 днів для звіту про те, що оздоровлення відбулося.

Представники фракції у виступах зазначали: той факт, що Верховна Рада щорічно розглядає це питання, свідчить про існування серйозних проблем в організації всього оздоровлення дітей, які так і залишаються невирішеними протягом багатьох років.

Депутати наголошували на тому, що досі не розроблені державні соціальні стандарти і нормативи забезпечення дітей оздоровчими послугами, зволікається також розробка механізму економічного стимулювання дитячих оздоровчих закладів та їх власників.

Промовці звертали увагу на такі факти: кожна третя дитина в період оздоровлення хворіє, кожен другий підліток в період оздоровлення починає палити, продовжує споживати алкогольні напої.

Депутати пропонували затвердити концепцію оздоровлення, щоб кожен знав відповідь, що таке оздоровлення в Україні; щоб з 2007 року розпочати простий та доступний механізм. Пропонувалося також, щоб організаторами оздоровлення могли і виступали різні відомства, а от путівки видаватися лише в одному місці, тоді буде наведено порядок з літнім оздоровленням дітей.

За підсумками заслуховування питання Верховна Рада взяла до відома інформацію Кабінету Міністрів із урахуванням проведеного обговорення і доручила профільному Комітету підготувати проект постанови.

На цьому День Уряду, присвячений обговоренню питань "Стан і перспективи розвитку загальної середньої освіти в Україні" і "Про підсумки проведення відпочинку і оздоровлення дітей влітку 2006 року та про заходи Кабінету Міністрів України щодо організації відпочинку та оздоровлення дітей влітку 2007 року", завершився.