Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму у порядку контролю розглянув питання щодо масових порушень прав українських туристів у туристичному сезоні 2018 року

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
10 грудня 2018, 13:03

 

У засіданні Комітету взяли участь народні депутати-члени Комітету, заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі Михайло Тітарчук, Голова Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів Володимир Лапа, виконуючий обов’язки першого заступника Голови Державної авіаційної служби України Сергій Коршук, представники органів виконавчої влади, туристичних компаній та громадських організацій.

Голова Комітету Артур Палатний, відкриваючи засідання, підкреслив, що нинішній туристичний сезон відзначився масовими порушеннями прав українських туристів. «Оскільки суб’єктами туристичного ринку, з одного боку є юридичні особи, які створюють туристичний продукт і надають туристичні послуги (туристичні оператори, туристичні агенти тощо) а з іншого боку - громадяни, в інтересах яких здійснюється туристична діяльність, то для збереження порядку на ринку - необхідно виконувати всі умови з боку як надавача туристичних послуг так і туристів. Але регулярні невиконання умов туроператорами, які прописані у договорах, призводять до постійних порушень прав туристів» - наголосив голова Комітету.

А.Палатний окреслив ключові причини проблем на туристичному ринку. Зокрема, не працює інструмент фінансової гарантії, що регулюється статтею 15 Закону України «Про туризм». Навіть, у разі припинення діяльності туроператором, туристи залишаються ні з чим, і навіть виграна справа в цивільному суді не гарантує повернення сплачених коштів.

У Законі Україні «Про туризм» не прописана відповідальність туристичних операторів і туристичних агентів за неналежне виконання або невиконання договору.

Не працює стаття 20 Закону України "Про туризм" в частині непоселення в готель. У чинній редакції, туристу, якого не поселяють, а альтернатива, яку надають, категорично не влаштовує, пропонується повернення в Україну і компенсація за невикористанні послуги фактично, тільки за готель. Таким чином, щоб не залишитися без відпустки і без грошей на новий тур, турист змушений погоджуватися на запропоновану альтернативу. Деякі туроператори цим зловживають.

Не працюють ліцензійні умови, зокрема - пункт 23 (тільки 21% туроператорів з діючими ліцензіями здали статистичну звітність за 2017 рік, а подані звіти не проходять навіть елементарну перевірку на відповідність дійсності). Водночас, орган ліцензування в сфері туризму відповідно до покладених на нього завдань, не завжди може позбавити ліцензії туристичне підприємство, щодо якого є скарга на неякісне надання або несвоєчасне надання туристичних послуг. Адже орган ліцензування за результатами скарги може лише перевірити діяльність ліцензіата з дотримання ним Ліцензійних умов провадження туроператорської діяльності.

Також, не працює норма, описана в пункті 8.1 Правил чартерних перевезень, затверджених Міністерством інфраструктури, яка прямо зобов'язує чартерного перевізника повернути пасажирів в терміни, зазначені у квитках. При укладанні договору між авіакомпанією та туроператором на ці цілі передбачено депозит.

З огляду на це, голова Комітету зазначив, що є необхідність вдосконалення механізму та зміни акцентів у питанні захисту прав вітчизняних туристів.

Голова підкомітету з питань розвитку туризму, курортів та рекреаційної діяльності Анна Романова акцентувала увагу присутніх на конкретних випадках порушення прав українських туристів у туристичному сезоні 2018 року, та вказала на шляхи розв’язання системних проблем, таких як введення перевірок для туристичних операторів, введення фіскальних чеків, а також посилення перевірки літаків, що здійснюють чартерні авіаперевезення.

Участь в обговоренні також взяли постраждалі туристи, представники центральних виконавчих органів та представники туристичних організацій.

За підсумками обговорення Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму рекомендував Кабінету Міністрів:

підготувати та внести до Закону «Про туризм» зміни щодо запровадження права туроператора реалізовувати туристичні послуги шляхом формування та видачі електронного ваучера через Єдиний реєстр електронних ваучерів;

доручити Міністерству економічного розвитку і торгівлі разом з Міністерством фінансів розробити механізм нової ефективної системи оподаткування;

доручити Міністерству економічного розвитку і торгівлі запровадити дієвий механізм ідентифікації учасників туристичного ринку (а саме, створити Реєстр учасників туристичного ринку - туроператорів та турагентів);

прискорити прийняття Постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження туроператорської діяльності» (щодо посилення відповідальності туроператорів і турагентів, де, зокрема, передбачити зобов'язання туроператорів починати продажу туристичного продукту, що включає чартерні перевезення, тільки після укладення договору з постачальником перевезення, в якому прописати узгоджену серію чартерних рейсів із зазначенням маршруту, початку та закінчення серії чартерних рейсів);

прискорити здійснення перевірки туристичних компаній ТОВ «ОАЗІС ТРЕВЕЛ УКРАЇНА» та ТОВ «ДЖОІН АП» і всіх його дочірніх компаній, а також інших юридичних осіб, які працюють під брендом Join UP! на предмет дотримання ліцензійних вимог;

доручити Міністерству інфраструктури посилити відповідальність авіакомпаній за виконання договірних зобов’язань та зобов’язати їх публікувати у себе на офіційному сайті повну інформацію щодо законтрактованих чартерних рейсів; проводити моніторинг договорів на предмет відповідності законтрактованих обсягів перевезення наявному технічному парку (резервного фонду повітряних суден).

Комітет також рекомендував Генеральній прокуратурі та Антимонопольному комітету посилити контроль за здійсненням досудового розслідування всіх розпочатих кримінальних проваджень щодо порушення прав споживачів туристичних послуг, а Антимонопольному комітету провести перевірку дотримання туристичними операторами антимонопольного законодавства, в тому числі, стосовно туристичних компаній ТОВ «ОАЗІС ТРЕВЕЛ УКРАЇНА» та ТОВ «ДЖОІН АП» та всіх його дочірніх компаній, а також інших юридичних осіб, які працюють під брендом Join UP!