«Питання етичних та професійних стандартів державної служби в Апараті Верховної Ради України: ситуаційне дослідження» презентовано у Парламенті (документ)

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
08 листопада 2018, 16:30

 
Дослідження провела громадська організація «Лабораторія законодавчих ініціатив» за підтримки Представництва Фонду Конрада Аденауера в Україні.

Як сказано у звіті, представленому у Верховній Раді 8 листопада, дослідження присвячено оцінці рівня інтегрованості принципів державної служби в Апараті Парламенту. Було розглянуто критерії якості державної служби згідно із Законом України «Про державну службу», проаналізовано відповідну нормативно-правову базу, оглянуто результати інтерв’ювання державних службовців Апарату та порівняно український і міжнародний досвід становлення етичних та професійних стандартів парламентської служби. За підсумками дослідження розроблено відповідні рекомендації для посилення Апарату як інституції.

Керівник Представництва Фонду Конрада Аденауера в Україні Габріеле Бауманн під час презентації наголосила: «Дане дослідження є дуже якісним, грунтовним і цікавим - подано, як стан проблеми, так і корисні рекомендації». «Йдеться про те, як процес імплікації європейських цінностей може відбуватися в державній службі, покращуючи її роботу», - зауважила керівник Представництва.

Г.Бауманн сказала, що в дослідженні особлива увагу приділяється політичній неупередженості діяльності Апарату. Що, за її словами, особливо актуально для України, де під час прийняття рішень часто здійснюється політичний тиск на противагу прийняттю суто професійних рішень.

Заступник голови Ради Лабораторії законодавчих ініціатив Олександр Заславський, представляючи матеріали дослідження, зазначив, що розгляд питання професійних та етичних стандартів державної служби особливо актуальний з огляду на процес інтеграції європейських цінностей до системи державної служби України. Нова редакція Закону “Про державну службу” декларує принципи державної служби, які ціннісно відповідають аналогічним принципам Європейського Cоюзу.

Критеріями якості професійних та етичних стандартів державної служби у дослідженні слугували принципи держслужби, задекларовані у Законі “Про державну службу”: верховенство права; законність; професіоналізм; патріотизм; доброчесність; ефективність; забезпечення рівного доступу до державної служби; політична неупередженість;  прозорість; стабільність.

За словами О.Заславського, метою дослідження було визначити, наскільки дані принципи інтегровані в діяльності Апарату ВР. Оцінювання проводилося на організаційному (аналіз нормативно-правової бази), та індивідуальному (інтерв’ювання представників Апарату) рівнях. В ході аналізу також були використані дані он-лайн опитування працівників Апарату, проведеного Лабораторією в 2017 році.

«Аналіз і законодавчої бази, і позиції працівників Апарату показав, що загалом дані принципи інтегровані, однак є проблеми з їх реалізацією, пов’язані тим, що Закон “Про державну службу” не враховує специфіку роботи Апарату, яка, в першу чергу, полягає в тому, що доводиться працювати з політиками», - зазначив представник Лабораторії законодавчих ініціатив.

О.Заславський детально зупинився на досліджуваних принципах, виявлених проблемах, а також виклав пропозиції, які пропонуються дослідниками з метою їх вирішення.

Так, говорячи про принцип верховенства права, він зазначив, що працівники Апарату демонструють чітке розуміння змісту цього принципу та визнають його високу цінність, однак не мають достатніх повноважень, аби активно стверджувати його у своїй професійній діяльності. «Зокрема, є проблема з політичною складовою – не врегульовано, якою мірою працівник Апарату відповідальний за ті законопроекти, які ухвалює Верховна Рада», - сказав О.Заславський.

На його думку: «Повноваження структурних підрозділів Апарату мають бути посилені, наприклад, щоб була можливість зупиняти законопроекти, які суперечать Регламенту».

Серед виявлених в ході дослідження проблем О.Заславський назвав наступні: працівники Апарату не відчувають себе достатньо захищеними; професійне навчання є недостатньо релевантним обов’язкам, які доводиться виконувати; є ряд питань, які в ЄС регулює відсутній у нас Етичний кодекс; незначна представленість жінок на вищих керівних посадах Апарату; відсутність постійного керівника Апарату Верховної Ради.

Голова Ради Лабораторії законодавчих ініціатив Світлана Матвієнко наголосила на важливості професійної і неупередженої роботи працівників Апарату, від якої значною мірою залежить якість роботи Верховної Ради. «Ми виходимо з того, що Апарат ВР має бути повністю незалежним і повністю захищеним», - сказала вона.

«Однією з головних проблем є непризначення керівника Апарату, що формує величезний тиск і весь Апарат не може адекватно виконувати свої функції, незважаючи на наявність великої кількості професіоналів», - зазначила вона. Для вирішення даного питання представник Лабораторії, пропонує прийняти окремий закон.

С.Матвієнко також наголосила: «Загалом ситуація з реформуванням Парламенту сьогодні дуже складна, але якщо не буде ефективного Апарату ВР, то ми не зможемо рухатись далі».

Виступаючи під час презентації дослідження перший заступник керівника Апарату Верховної Ради Володимир Слишинський сказав: «Дане дослідження є дуже важливим, оскільки працівники Апарату як ніхто зацікавлені в тому, щоб була можливість нормально стабільно працювати, не залежно від того, які події відбуваються».

«На жаль, у Парламенту дуже низький рівень довіри, але коли виникають якісь конфліктні або складні ситуації, то в нашій державі з них завжди виходять за допомогою Парламенту. І це, в першу чергу, завдяки професійності Апарату Верховної Ради, який, незважаючи на політичний тиск, займає принципову професійну позицію», - сказав перший заступник керівника Апарату ВР.

За словами В.Слишинського, нині чинний Закон “Про державну службу” є недосконалим і, на його думку, є потреба в розробці і прийнятті закону про парламентську службу, який би враховував специфіку роботи Апарату ВР.

Перший заступник керівника Апарату ВР також підтримав думку, що однією з дуже великих проблем є відсутність призначеного керівника Апарату. «Керівник Апарату – це саме та особа, до якої повинні апелювати працівники і який повинен захистити їх від політичного тиску», - сказав В.Слишинський.

У дискусії взяли участь керівники Апарату Верховної Ради, представники Інституту законодавства Верховної Ради, міжнародних організацій.

Зокрема, заступник керівника Апарату Верховної Ради Микола Шевчук наголосив, що основним є питання рівня довіри населення до Парламенту і наскільки Апарат може впливати на цей рівень довіри. «Звісно, основний рівень довіри формують народні депутати, однак і Апарат в процесі допомоги в творенні законодавства докладає до цього свої сили і, сподіваюсь, висновки і рекомендації дослідження допоможуть зробити так, щоб громадяни України відчували, що Верховна Рада - це законодавчий орган, який покликаний робити їхнє життя кращим», - сказав М.Шевчук.