Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проект Закону про засади адміністративно-територіального устрою України

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
12 липня 2018, 10:48

Голова підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою Микола Федорук під час розгляду проекту на засіданні Комітету поінформував, що суб’єктом права законодавчої ініціативи даний законопроект внесений з метою законодавчого визначення основних засад адміністративно-територіального устрою України, порядку утворення, ліквідації, встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць. Законопроектом №8051 пропонується визначити поняття адміністративно-територіального устрою України, адміністративно-територіальної одиниці, населеного пункту, систему адміністративно-територіального устрою, органи, до повноважень яких належить розгляд і вирішення питань адміністративно-територіального устрою та встановити порядок утворення та ліквідації адміністративно-територіальних одиниць, встановлення і зміни їх меж, віднесення населених пунктів до категорії сіл, селищ, міст, найменування і перейменування населених пунктів, адміністративно-територіальних одиниць.

Голова підкомітету вказав, що:

Комітет з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку вказує, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів - проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства;

Комітет з питань європейської інтеграції дійшов висновку про те, що зазначений законопроект не належить до пріоритетних сфер адаптації законодавства України до законодавства ЄС, або регулюється національним законодавством країн-членів ЄС;

Комітет з питань бюджету вважає, що законопроект має вплив на показники державного та місцевих бюджетів (призведе до збільшення їх витрат).

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України відзначає, що прийняття закону із запропонованим предметом регулювання заслуговує на підтримку, адже це передбачено конституційними нормами і є давно назрілою необхідністю. Разом з тим, Головне управління у своєму висновку наводить ряд зауважень до законопроекту та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно повернути суб’єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання;

Рада Європи в цілому підтримує законопроект та високо оцінює той факт, що у ньому визначаються принципи адміністративно-територіального устрою України (включно із найважливішим принципом повсюдності) та основні механізми його зміни. Також у висновку вказується, що законопроект особливо не суперечить європейським стандартам та міжнародним зобов’язанням України, в тому числі Європейській хартії місцевого самоврядування;

Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» вважає, що прийняття законопроекту є необхідним, зокрема для прискорення та упорядкування заходів децентралізаційної реформи на її завершальному етапі та пропонує Комітету рекомендувати Верховній Раді України прийняти його за основу;

Українська асоціація районних та обласних рад висловлює підтримку законопроекту та пропонує Комітету рекомендувати Верховній Раді України прийняти його за основу;

Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад підтримує законопроект без зауважень та пропозицій;

Асоціація об’єднаних територіальних громад підтримує законопроект, як пріоритетний для успішного впровадження реформи територіальної організації влади в України;

Інститут законодавства Верховної Ради України підтримуючи нагальну необхідність законодавчого врегулювання питань адміністративно-територіального устрою України, вважає, що законопроект потребує доопрацювання на предмет відповідності вимогам Конституції України, у загальному концептуальному плані, а також в частині необхідності дотримання вимог законодавчої техніки;

Науково-дослідний інститут державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого відзначають, що адміністративно-територіальний устрій України потребує удосконалення та приведення у відповідність до сучасних вимог, зумовлених специфікою форми держави та особливостями управління, з врахування апробованих європейською практикою державотворення чинників та стандартів формування адміністративних одиниць. У своїх висновках наукові установи вказують, що змістовно законопроект спрямований на вирішення багатьох організаційно-правових питань адміністративно-територіального устрою України, однак, у той же час, містить ряд недоліків та невирішених або дискусійних положень.

Всебічно обговоривши питання, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про засади адміністративно-територіального устрою України № 8051, внесений Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.