Пленарні засідання 16 лютого 2016 року

Інформаційне управління
16 лютого 2016, 20:13

 

У ВІВТОРОК, 16 ЛЮТОГО 2016 РОКУ, ВІДБУЛИСЯ ПЛЕНАРНІ ЗАСІДАННЯ ЧЕТВЕРТОЇ СЕСІЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ВОСЬМОГО СКЛИКАННЯ.

Голова Верховної Ради В.Гройсман перед відкриттям пленарного засідання, зазначив, що сьогодні передусім пропонується розглянути і схвалити проекти законів, пов'язані з остаточним впровадженням безвізового режиму, а також відбудеться звіт Кабінету Міністрів України. Порядок денний містить фундаментальний законопроект про освіту, який має розглядатися в першому читанні, ряд важливих проекитів законів, які добре було б розглянути й ухвалити. Для участі в пленарному засіданні зареєструвалося 349 парламентаріїв.


Головуючий відкрив ранкове засідання.

Представники депутатських фракцій і груп виступили з оголошеннями, заявами, повідомленнями, пропозиціями.

Після завершення виступів народні депутати розглянули питання в рамках виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України.

Спочатку було включено до порядку денного законопроекти, пов'язані з запровадженнями безвізового режиму.

Проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської комісії про стан виконання Україною Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно удосконалення засад діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів" №4056  доповів міністр юстиції Павло Петренко. Він зазначив, що проект підготовлено з метою забезпечення виконання рекомендацій Європейської Комісії, що містяться в шостій доповіді про стан виконання України Плану дій лібералізації Європейським Союзом візового режиму в частині поліпшення інституційних можливостей повернення та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Законопроектом пропонується внести зміни до Закону "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів", якими передбачається уповноважити Національне агентство не лише зберігати  активи, на які накладено арешт в кримінальному провадженні, але й володіти, користуватися та/або розпоряджатися такими активами, в тому числі правом реалізації, технологічної переробки чи передачі в управління активів, конфіскованих у кримінальному провадженні.

Крім того, проектом передбачається на законодавчому рівні закріпити розміри посадових окладів працівників Національного агентства, що стане додатковою гарантією їх незалежності, а також усунути внутрішні технічні неузгодженості між положеннями цього Закону.

Голова Комітету з питань запобігання і протидії корупції Єгор Соболєв доповів рішення Комітету, який рекомендує Верховній Раді прийняти законопроект за основу.


Промовець  також зазначив, що проектом пропонується внести зміни до Закону "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів", якими передбачається уповноважити Національне агентство не лише на збереження активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, але й на володіння, користування та/або розпорядження такими активами, в тому числі правом реалізації, технологічної переробки чи передачі в управління активів, конфіскованих у кримінальному провадженні.

Передбачається на законодавчому рівні закріпити розміри посадових окладів працівників Національного агентства, що стане додатковою гарантією їх незалежності, а також усунути внутрішні технічні неузгодженості між положеннями цього Закону.

282 голосами законопроект було прийнято за основу.

Міністр юстиції Павло Петренко доповів другий проект  закону з "безвізового пакету" - "Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської Комісії про стан виконання Україною Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно удосконалення процедури арешту майна та інституту спеціальної конфіскації"  №4054.

П.Петренко повідомив, що законопроект підготовлено з метою забезпечення належного виконання рекомендацій ЄС, що має важливе значення для прискорення візової лібералізації, та забезпечення застосування інститутів "спеціальної конфіскації" і "арешту на майно" у чіткій відповідності з європейськими стандартами.

Так, проектом пропонується в статті 961 КК запровадити можливість застосування спеціальної конфіскації за умови вчинення: умисного предикатного злочину або суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки такого злочину; злочинів, санкції за які на сьогодні прямо передбачають таку конфіскацію.

Проектом також передбачено внести зміни до Кримінального процесуального кодексу, метою яких є забезпечити можливість накладення арешту на майно в кримінальному провадженні у випадках необхідності збереження доказів; застосування спеціальної конфіскації; застосування конфіскації як виду покарання (заходу кримінально-правового характеру) до фізичних (юридичних) осіб; забезпечення виконання цивільного позову або стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.

Міністр закликав парламентаріїв прийняти цей законопроект за основу та в цілому.


Голова Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Андрій Кожем'якін повідомив, що Комітет рекомендує прийняти цей законопроект лише за основу. Він повідомив, що у членів Комітету є зауваження до проекту, які потребують доопрацювання.

У виступах народні депутати, висловлюючи зауваження до законопроекту, водночас висловлювалися за необхідність його прийняти у першому читанні та доопрацювати.

Верховна Рада 264 голосами прийняла законопроект за основу.

Наступний проект закону з "пакету безвізових законів" - "Про внесення змін до Закону України "Про прокуратуру" щодо забезпечення прозорості в організації діяльності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури з метою виконання рекомендацій Міжнародного валютного фонду"  №4055 доповів Представник Президента України у Верховній Раді Степан Кубів. Зазначивши, що завершення прийняття важливих законодавчих актів, які спрямовані на вдосконалення суспільних відносин у важливих сферах життя, діяльності нашої країни і приведення законодавства України у відповідності до стандартів ЄС, проходить не так просто, він наголосив: "Ми зобов'язані перед українським народом прийняти дані рішення і дати право громадянам України в безвізовому режимі просуватися по території Євросоюзу".


С.Кубів повідомив, що 12 лютого 2016 року Президентом України було внесено на розгляд парламенту законодавчу ініціативу, мета  якої - вдосконалення засад, забезпечення прозорості організації діяльності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Відповідно до Закону "Про прокуратуру", в структурі Генеральної прокуратури функціонує Спеціалізована антикорупційна прокуратура. Однак норми цього закону не забезпечують прозорості в організації діяльності. На зазначену проблему звернув увагу і Міжнародний валютний фонд.

Представник Президента України зазначив, що прийняття такого закону дасть змогу виконати рекомендації Міжнародного валютного фонду та удосконалити правові засади організації, діяльності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, забезпечити прозорість діяльності конкурсних комісій з призначення на відповідні посади в цій прокуратурі і попросив парламентаріїв підтримати цей законопроект в цілому.

Голова Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Андрій Кожем'якін повідомив, що проаналізувавши законопроект, члени Комітету зазначають, що прийняття такого закону дасть змогу терміново виконати рекомендації Міжнародного валютного фонду і Європейської комісії та забезпечити прозорість в організації діяльності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти законопроект за основу та в цілому.

У виступах народні депутати звертали увагу на висновок Європейської Комісії на цей проект закону, в якому ініціативу в цілому вітають. Але вони наголошують, що цей законопроект ще більше розширює дискреційні повноваження Генерального прокурора, тому що не визначено, на яких підставах Генеральний прокурор зможе відхиляти кандидатуру, яка буде запропонована номінаційною комісією. Це в свою чергу не дозволить забезпечити прозорий добір на всі посади в антикорупційну прокуратуру.

Представники фракцій підтримали прийняття законопроекту лише в першому читанні.

236 голосами законопроект було прийнято за основу.

Після перерви парламентарії розглянули в першому читанні проект Закону "Про внесення змін до Закону України "Про запобігання корупції" (щодо роботи електронної системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування)"  №3755.


Доповідач народний депутат Вадим Денисенко повідомив, що після довгих консультацій, згідно з домовленістю між громадськістю, рядом політичних сил, урядом, Президентом та нашими іноземними партнерами автори проекту пропонують певні зміни до ряду законів, які дозволять ввести електронне декларування.

Він зачитав узгоджені пропозиції до законопроекту під стенограму.

Голова Комітету з питань запобігання і протидії корупції Єгор Соболєв нагадав, що проектом, який розглядався на засіданні Комітенту, пропонувалася лише одна поправка - виключити слова "з 1 січня 2017 року".

Є.Соболєв також зазначив, що електронне декларування нічим не відрізняється від паперового, окрім одного: до нього можуть легко через Інтернет отримати доступ всі громадяни. І це важлива вимога всієї громадськості, яку підтримують міжнародні партнери України - зробити прозорим декларації посадовців. Особливо високопосадовців, що є, зокрема, прямою рекомендацією Міжнародного валютного фонду.

"Але те, що зараз прочитав колега, це величезна кількість змін, які, наскільки я зрозумів, обмежують кількість родичів, чиї активи мають враховуватися в декларації посадовців, і відкладають на пару років кримінальну відповідальність за брехню в деклараціях.

Ми мали зараз дискусію під час перерви на раді коаліції в присутності спікера. Я сказав, що як голова Комітету Верховної Ради з протидії корупції я відмовляюся голосувати за таку величезну кількість поправок з голосу по на стільки важливій темі.

Давайте ухвалимо законопроект у першому читанні, зробимо разом з громадськими організаціями добру робочу групу і в четвер ухвалимо остаточне рішення", - сказав Є.Соболєв.

Під час обговорення народні депутати нагадували про свою обіцянку прийняти закон, за яким "декларації чиновників, а особливо чиновників найвищого ґатунку стануть прозорими". Електронна декларація означає, що кожен громадянин зможе дуже просто, буквально моментально отримати інформацію про те, чи відповідає чиновник високим критеріям своєї посади, чи не є він в своїй діяльності корупціогенним.

Представники фракцій наголошували, що законопроект має бути прийнятий, особливо зважаючи на те, що він є в переліку євроінтеграційних. І Європейський Союз ставить цю вимогу як частину обов'язкових завдань, які має виконати Україна на шляху до високих європейських стандартів, тому що інтеграція без інтеграції стандартів не має ні сенсу, ні ефективності, ні майбутнього.

В.Гройсман, підсумовуючи, зазначив: "Треба відновлювати електронне декларування, не треба його боятись, і все зроблено зараз у відповідності до тих реалій, які є сьогодні". Він закликав прийняти законопроект, наголосивши: "Парламент зробив цю помилку. Маємо її виправити".

Верховна Рада 238 голосами прийняла законопроект за основу та в цілому.

Наступний проект  Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації із правом Європейського Союзу)" №3501 доповіла народний депутат Ірина Геращенко. Вона зазначила, що мета такого закону - це вдосконалення і гуманізації українського законодавства у сфері прав людини.

Народний депутат також зазначила, що пропонується внести зміни до Кримінального кодексу, вилучити з нього кримінальну відповідальність за статті, що стосуються дискримінації, і посилити адміністративну відповідальність, щоб справи, які сьогодні дуже формально по дискримінації розглядаються в суді, вони таки знаходили там свій розгляд, і порушники несли серйозну адміністративну відповідальність.

За її словами, також важливим є розширення і гармонізація з європейськими нормами повноважень Уповноваженого Верховної Ради з прав людини щодо обов'язковості усунення порушень з дискримінації.

Голова Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин Григорій Немиря доповів рішення Комітету, який рекомендує прийняти законопроект за основу.


Парламентарії 231 голосом підтримали законопроект у першому читанні.

Голова Комітету з питань економічної політики Андрій Іванчук доповів підготовлений до другого читання проект Закону "Про внесення змін до деяких законів України (щодо уточнення деяких положень)"  №2319а-д. Він повідомив, що під час підготовки надійшло кілька поправок, які було враховано. Комітет рекомендує прийняти законопроект у другому читанні та в цілому.

Народні депутати розглянули поправки, на яких наполягали автори.

252 голосами законопроект було прийнято в другому читанні та в цілому.

Проект Закону "Про внесення змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку у багатомандатному окрузі)" №3700 у першому читанні доповів народний депутат Олег Ляшко. Він сказав, що дехто з колег охрестив цей закон "партійною диктатурою". "Так, це диктатура проти тих, хто зраджує виборців. Це диктатура проти тих, хто торгує совістю. Це диктатура про тих, хто забуває про свої передвиборчі програми перед виборами і після виборів торгує мандатом і совістю проти українських громадян", - наголосив він.

О.Ляшко зачитав узгоджений текст законопроекту. Завершуючи виступ, доповідач зазначив, що такий  закон не стосується обраних народних депутатів, не стосується будь-яких народних депутатів у майбутньому скликанні. "Цей закон стосується лише з моменту, коли Центральна виборча комісія прийняла рішення про реєстрацію. Тобто вже обрані народні депутати, і цей закон стосується тільки кандидатів у народні депутати, а не діючих народних депутатів", - додав він.

За результатами голосування законопроект не набрав голосів для прийняття за основу ("за" - 207).


Головуючий закрив ранкове засідання.

На початку вечірнього засідання головуючий оголосив про припинення діяльності Тимчасової слідчої комісії з питань розслідування обставин розкрадання державних коштів під час надання послуг зі збирання небезпечних відходів гексахлорбензолу в Калуському районі Івано-Франківської області у 2011-2014 роках.

В.Гройсман повідомив, якщо під час звіту уряду буде внесено резолюцію про недовіру уряду, це питання також потрібно буде розглянути.

Він запропонував парламентаріям продовжити вечірнє засідання до завершення розгляду питань порядку денного.

Пропозиція була підтримана.

В.Гройсман повідомив, що отримав лист за підписом п'яти керівників депутатських фракцій з вимогою повернутися до розгляду законопроекту №3700.

Він поставив цю вимогу на голосування - за - 217.

Наступним голосуванням - за - 230 депутати повернулися до проекту №3700.

Головуючий поставив на голосування законопроект №3700 для його прийняття за основу та в цілому - за  222.

Наступним голосування законопроект №3700 236 голосами було прийнято за основу та в цілому.

Народні депутати заслухали звіт Кабінету Міністрів України про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України.

Звітував Прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк. Він зазначив, що за всю історію Українського парламенту це перший річний звіт Кабінету Міністрів перед Верховною Радою. Він також повідомив, що Уряд звіт передав до профільних комітетів за 15 днів перед початком розгляду цього питання і народні депутати мали можливість активно його вивчити. Профільні міністри відвідували засідання парламентських комітетів.


А.Яценюк нагадав, що уряд був сформований рік тому парламентською коаліцією. У ньому представлені міністри від усіх фракцій, крім тієї, яка вийшла з коаліції. Основою діяльності уряду була коаліційна угода. За результатами підписання коаліційної угоди була затверджена Програма діяльності Кабінету Міністрів.

Прем'єр-міністр відзвітував по кожному пункту Програми дій уряду, підкріпивши свій виступ цифрами і фактами. Він зазначив, що було зроблено багато, але набагато більше треба було зробити і уряд готовий до цієї роботи.

А.Яценюк доповів про ті ключові завдання, які поставив перед собою уряд у своїй діяльності протягом цього року: фінансова і економічна стабілізація; питання національної безпеки і оборони, покрокові реформи у всіх секторах економіки - соціальному, безпековому, економічному, дерегуляція і управління державною власністю, формування нових інститутів, боротьба з корупцією.

А.Яценюк також доповів про ті завдання, які стоять перед Урядом у 2016 році.

"Цей уряд зробив максимум, що міг зробити. Ми робили це в дуже складній політичній, економічній, соціальній обстановці. Багато чого нам вдалося завдяки спільній співпраці з парламентом. Ми чудово усвідомлюємо, що є незадоволення, незадоволення урядом, незадоволення парламентом, незадоволення всіма інститутами української влади", - сказав, завершуючи виступ А.Яценюк, закликавши парламентаріїв "незалежно від вашого рішення ми не маємо права зупинятися. Ми зробили фундамент нової країни. Давайте збудуємо разом нову українську хату, нову європейську Україну, на яку заслуговує цей народ. Ми приймемо будь-які рішення цього парламенту. Я прошу парламент, Президента і відповідальний політичний клас рухатися далі шляхом реформ. Це єдино правильний рецепт для нашої країни!"

Зі співдоповіддю виступив голова Комітету з питань економічної політики Андрій Іванчук. "Цей звіт - це результат нашої спільної роботи: коаліції, всього парламенту і нашого коаліційного уряду", - наголосив він.

А.Іванчук повідомив про засідання Комітету, під час якого члени Комітету протягом чотирьох годин були заслухані члени Кабінету Міністрів. Відбулася фахова дискусія, під час якої члени Комітету з'ясували, що "ми започаткували у всіх галузях економіки, в усіх сферах держави невідворотні реформи і ми прийшли до висновку, проголосували майже одностайно, що цей рух не можна зупиняти".


А.Іванчук повідомив, що Комітет рекомендує Верховній Раді взяти до відома звіт Кабінету Міністрів і прийняти відповідний проект постанови.

Оцінку роботі уряду у виступах дали керівники і представники парламентських комітетів. Майже у всіх виступах прозвучали суттєві зауваження до роботи уряду. Промовці пропонували визнати діяльність цього уряду незадовільною.

Голови комітетів з питань національної безпеки і оборони, з питань євроінтеграції, у закордонних справах, з питань культури, з науки і освіти, з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму повідомили, що за результатами розгляду звіту Кабінету Міністрів за минулий рік їхні комітети взяли його до відома. Вони також звернули увагу на недоліки в роботі урядовців та невирішені питання.

Оцінку діяльності Кабінету Міністрів також дали представники депутатських фракцій і груп.

Відзначаючи те, що цьому уряду все ж вдалося зробити багато, вони наголошували, що "ні парламент, ні суспільство не задоволені діяльністю цього уряду, а уряд не хоче цього визнавати".

Голова фракції "Блок Петра Порошенка" Юрій Луценко, зокрема, наголосив: "70% людей вимагають вашої відставки, бо ці люди бачать, що ви зупинилися. Натомість ми чуємо про нові грандіозні плани. Люди у відчаї. Ця країна далі не може терпіти бездіяльність уряду".


Ю.Луценко повідомив, що представники кількох фракції внесли постанову про недовіру уряду і просять її розглянути.

У виступах також наголошувалося, що у звіті уряду "не було людини, не було мотиву, заради якого уряд працював протягом цього року, не було публічності".

Промовці також зауважували, що візитною карткою цього уряду була незрозуміла податкова і митна політика, повністю відсутня секторальна підтримка вітчизняних галузей промисловості, що призвело до згортання деяких з них, не було дієвої підтримки вітчизняного виробника на зовнішніх ринках. Уряд має визнати, що досяг рівня своєї некомпетентності.

У виступах також наголошувалося, що ключове призначення всіх урядових реформ - це підвищення рівня життя простих громадян, вимагалося від уряду надати чіткий план дій, бачення того, що потрібно робити.

Після завершення розгляду питання головуючий повідомив, що за результатами розгляду звіту є три проекти постанов.

На голосування було поставлено проект постанови "Про звіт про хід і результати виконання Програми Кабінету Міністрів України у 2015 році" №4050. Постанова набрала 77 голосів за.

Наступним на голосування було поставлено проект постанови про відхилення звіту Кабінету Міністрів України та визнання діяльності Кабінету Міністрів України незадовільною №4063.

247 голосами проект постанови було прийнято за основу та в цілому.

В.Гройсман повідомив, що 150 народних депутатів внесено проект постанови про відповідальність Кабінету Міністрів України (щодо прийняття резолюції недовіри Кабінету Міністрів України)" №4080.

Проект постанови доповів народний депутат Юрій Луценко. Від імені 158 депутатів з різних фракцій, які підписалися під цією постановою він запевнив, що йдеться не про персональну образу або зневагу будь-кого з тих, хто дійсно працював в цей час на Україну. Йдеться про кризу довіри і кризу результатів, яку ми маємо зараз в Україні.

Ю.Луценко також зазначив, що українському уряду зараз не довіряє більше 70%. І це не означає, що люди не працювали. "Я дійсно визнаю, що цей уряд зробив дуже багато, за що я йому щиро вдячний. Але ми не можемо робити вигляд, що цей уряд у цьому складі незмінно блискуче працює, цього бути не може. Ми говорили і ще раз наполягаємо, цей уряд має бути глибоко переформатований, щоб дати результат. Президент України і суспільство закликає до відставки всього складу Кабміну з тим, щоб отримати більш ефективний, більш результативний і більш відповідальний перед парламентом уряд".

Ю.Луценко також сказав, що це парламентська зона відповідальності - відправити уряд у відставку і сформувати новий відповідальний уряд.

В.Гройсман поставив проект постанови на голосування. За проголосувало 194 народних депутатів. Проект постанови не прийнято.

Головуючий закрив вечірнє засідання.