У четвер, 17 БЕРЕЗНЯ, відбулися пленарні засідання ЧЕТВЕРТої сесії Верховної Ради України восьмого скликання.

Голова Верховної Ради України Володимир Гройсман перед відкриттям ранкового засідання повідомив про замах сьогодні вранці на життя народного депутата Вікторії Войціцької. Він сказав, що поговорив з нею по телефону, життя, здоров'я її родини і дитини в порядку. "Цей напад є безпрецедентною подією. І я зараз звертаюся до всіх правоохоронних органів з вимогою негайно вжити заходів в розслідуванні цього нападу, пошуку винних і забезпечення безпеки родини народного депутата України", - наголосив В.Гройсман.


Голова Верховної Ради також повідомив, що вчора було створено робочу групу щодо доопрацювання закону про спец конфіскацію. Доопрацьований законопроект був розміщений на сайті Верховної Ради.

Головуючий далі привернув увагу до питань порядку денного засідання. Він зазначив, що є ряд важливих законопроектів: щодо конкурсних комісій по ДБР, питання, пов'язані з фінансово-економічними проблемами, перейменування населених пунктів; формування конкурсної комісії з вибору кандидата на посаду голови Національного агентства з питань виявлення розшуку та управління  активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Головуючий всіх закликав до конструктивної роботи.

Для участі у пленарному засіданні зареєструвалося 345 народних депутатів.

Головуючий відкрив ранкове засідання.

Заяву двох фракцій зробив голова фракції "Самопоміч" Олег Березок щодо замаху на народного депутата Вікторію Войціцьку та її родину, який стався цього рануку. "Вікторія Войціцька є лідером з тих людей, які борються з корупцією в паливно-енергетичній сфері. Це людина, яка розкриває і розуміє схеми, які там працюють, і вільно про них говорить", - наголосив народний депутат.

"Сьогодні інституційна держава програє бій з олігархами, які правлять цією Україною і розвалюють її по частинах. Ці люди, які хочуть знецінити цю країну, які хочуть завести її знову в нові вибори, які не хочуть нових перетворень. І цих людей в парламенті немає. Якщо вони є, то - через своїх васалів.

Десятки кримінальних справ проти наших депутатів: Семенухи, Данченка, проникнення в приміщення Березюка, Лаврика, де вони живуть і працюють. І ніяких дій з боку правоохоронних органів, їх немає в країні", - заявив голова фракції "Самопоміч".


О.Березюк заявив, що фракції звертаються до міжнародних громадських організацій і держав: "Не підставляйте Україну під російську агресію і розчленування її зсередини їхніми агентами. Підтримайте тих 60-80 людей, які хочуть розвитку цієї країни".

Голова Верховної Ради повідомив, що він звернувся до Генеральної прокуратури, Міністерства внутрішніх справ та Служби безпеки України з вимогою надати повний перелік усіх правопорушень по відношенню до народних депутатів України і дати вичерпну інформацію по розслідуванню таких інцидентів, проінформувати Верховну Раду про вжиті заходи щодо пошуку тих злочинців, які скоїли ці злочини.

"Це є принципово важливим. Верховна Рада дасть цьому оцінку", - заявив він.

Головуючий далі повідомив, що учора відбулася нарада за участі всіх представників фракцій парламенту з приводу законопроекту №4057 про спеціальну конфіскацію. "Той закон був не дуже однозначним. Зараз розроблений новий закон, який внесений на заміну, який може бути прийнятним. Нам потрібно попередньо зараз його проговорити, оскільки це надзвичайно важливе питання, декілька мільярдів доларів, які мають бути повернені на користь держави і українського народу. Але так повернені, щоб ні одна не порядна людина не могла скористатися це на свою користь, і тут теж є питання", - додав він.

Народний депутат Іван Вінник доповів доопрацьований проект Закону "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей звернення в дохід держави грошових коштів, валютних цінностей, державних облігацій України, казначейських зобов'язань України, дорогоцінних металів та/або каміння, інших цінностей та доходів від них до ухвалення вироку суду" №4057. Спочатку він заявив про підтримку колеги В.Войціцької.


І.Вінник поінформував про головні новели законопроекту.

"Перше. За пропозицією Юрія Луценка ми звузили право застосування цього закону до злочинів, які тільки вчинені були статтями 191, 255, 368 - це розкрадання, це створення злочинного угрупування і це чиста корупція, отримання хабара. Це стосується тільки суб'єктів, які були держслужбовцями. Це не стосується простих громадян.

Друге. Звернення, і тут є важлива річ, тому що багато вчора інсинуацій з цього приводу, а також невірних маніпуляційних коментарів ми почули із засобів масової інформації від адвокатів, які сьогодні хочуть захистити гроші Януковича та його оточення від звернення на дохід держави. Про те, що цим законом буде узаконено рейдерство щодо корпоративних майнових прав, щодо акцій тощо.

Тому ми категорично уточнили і конкретно диспозицію статті, що звернення в дохід держави може бути накладено виключно на грошові кошти, валютні цінності, державні облігації, казначейські зобов'язання, дорогоцінні метали, каміння інші цінності і доходи, які зберігаються в банківських установах. Тому тут жодним чином не може йти мова про те, що буде якесь узаконене рейдерство здійснюватися через цей закон.

Друге. Я вчора чув з ефірів про те, що ці гроші будуть розкрадати, як-то, нібито, розкрадалось паливо Курченка. Ви знаєте, я ще раз хочу вам наголосити: гроші надійдуть в Міністерство фінансів на загальний фонд. Ви знаєте, якщо з такою логікою, треба казати, що всі 600 мільярдів, які є в дохідній, видатковій частині бюджету у нас розкрадаються. Ви знаєте, це неправильні ярлики, давайте їх не вішати.

Третє. Що стосується, які умови застосування цього закону. Вони є важливі. Згідно чинного кодексу, якщо особи не можна допитати навіть в якості свідка, вона оголошується в розшук. Тому цей закон може застосовуватися тільки до осіб, які принаймні, 6 місяців перебувають у державному розшуку.

Наступне. Ви пам'ятаєте прекрасно, як у нас вбивали людей, які підозрюються в корупційних злочинах, у нас за трагічних обставин загинули обидва керівники Фонду держмайна. Для чого це було зроблено? Для того, щоб держава не могла розслідувати ті злочини, які були скоєні, та повернути награбоване. Тому цей закон почне захищати корупціонерів від смерті, для того, щоб вони постали перед українським правосуддям та повернули награбоване, ми і застосуємо відповідні норми.

З проекту вилучені дещо дискусійні пункти 3 та пункт 4 статті 284 Кримінально-процесуального кодексу про те, що підстави закриття провадження не встановлено достатньо доказів для доведення винуватості в суді і вичерпні можливості їх отримати, були виключені з цього закону. Тому що, дійсно, якщо доказів немає, не можна і арештовувати майно.

Так само ми виключили норму про те, що, якщо набрав чинності закон, яким скасована кримінальна відповідальність та діяння, вчинені особою, так само виключена. Якщо стаття декриміналізована, не можна забирати, конфіскувати майно під час досудового слідства.

Далі. Дуже важлива річ, яку зауважили окремі особи, яким чином суд буде встановлювати чи вчинені достатні дії для розшукування заходів для встановлення місця перебування підозрюваного або заходів для встановлення власника грошових коштів. Тому ми ввели відповідний пункт, коли суд буде досліджувати та встановлювати, чи виконала держава Україна всі необхідні передбачені законом розшукові заходи, для того щоб знайти цю особу.


Третє. Олена Сотник з фракції "Самопоміч" дуже вдало зазначила, що нам треба врегулювати права та обов'язки третіх сторін, адже вони так само можуть стати предметом правого регулювання цієї конфіскації.

Ми зробили посилання на статтю 64 прим. 2 Кримінального процесуального кодексу, якою сьогодні надаються сьогодні права третім особам, еквівалентні правам підозрюваного чи обвинувачуваного. І Олена Сотник пообіцяла до другого читання внести та запропонувати парламенту на розгляд системний базовий закон про права та обов'язки третіх осіб", - пояснив доповідач.

І.Вінник запропонував прийняти законопроект за основу. Це дасть можливість залучити до бюджету 7,5 млрд. гривень для армії.

Позиції щодо законопроекту №4057 озвучили представники депутатських фракцій і груп. Як і під час попереднього обговорення прийняття законопроекту підтримали більшість фракцій парламенту.

Про неприйняття заявив представник фракції "Опозиційний блок".

Головуючий запропонував включити до порядку денного законопроекти №4057 і №3196.

168 народних депутатів своїми голосами під час сигнального голосування підтримали включення законопроектів.

Після кількох виступів парламентаріїв на підтримку цих проектів головуючий ще раз поставив їх на сигнальне голосування - "за" - 174.

В.Гройсман оголосив перерву для проведення консультацій головами депутатських фракцій і груп.

Після перерви головуючий повідомив про проведену технічну нараду з керівниками фракцій, юристами. "Ні в кого немає дискусій про те, що кошти, які вкрадені у громадян України, потрібно повернути в бюджет, ні в кого.

Єдине є застереження, щоб не зробити таким чином, що ми їх сьогодні повернемо, а завтра їх хтось забере через судові рішення на користь, знову ж таки, тих, хто їх вкрав. Тому юридично має зроблено бути дуже вивірено і чітко", - зазначив він, додавши, що "фактично є розуміння всіх фракцій парламенту".

Розгляд законопроекту №4057 було продовжено.

Народний депутат Іван Вінник озвучив узгоджені пропозиції до редакції цього законопроекту.

"По-перше, були застереження щодо того, що формулювання, згадане в законі, "інші цінності" може бути тлумачено, що це акції та майнові права, щось майнового характеру, тому ми виключили визначення інших цінностей скрізь, де воно згадувалося в законі.

Окрім того, концептуальне було зауваження щодо того, що цей закон вводить презумпцію винуватості. Тобто особа підозрювана мала би доводити законність отриманих нею грошей. Ми це змінили. І саме тому скрізь зараз прокурор у своєму клопотанні має доводити незаконність отриманих відповідно підозрюваною, обвинуваченою особою грошей.

Скрізь ми забрали посилання на декларації. Тому що було багато застережень, що якщо подивитися чинний закон про декларування, то навіть особа вже, якщо три роки не держслужбовець, вона в будь-якому випадку  може стати предметом регулювання цього закону. Це скрізь ми забрали.

Окрім того, ми забрали можливість повторного подання  клопотання в суд щодо можливості стягнення на користь державного бюджету грошових коштів. Тому, якщо перше клопотання буде відхилено інстанцією і потім  відповідно оскарження так само буде відхилено, то повторно по тих самих обставинах, по тих самих грошах не можна звертатися. Це забезпечить пропорційність застосування цієї норми, норми права.

І останнє. В разі виправдувального вироку суду Україна буде зобов'язана протягом 12 місяців беззаперечно повернути ті кошти, які під час досудового слідства на підставі цього закону були звернуті на користь держави. Це так само застосовує пропорційну норму застосування права", - зазначив народний депутат.

І.Вінник також поінформував про внесення низки техніко-юридичних правок, які вже сьогодні внесені, власне, мали б готуватися до другого читання, а вже містяться в законі до першого читання.

Народний депутат Олена Сотник доповнила попереднього доповідача: "Ми голосуємо цей законопроект тільки в першому читанні. Ми з нього прибрали саме головне - порушення презумпції невинуватості. Прокуратура має доводити незаконність і набуття будь-яких коштів цінних паперів і так далі. Це головне.

По-друге, ми звідти прибрали частину, яка стосується майна, власник якого не встановлений, але це все юридичні нюанси.

Тепер принциповий важливий нюанс для Верховної Ради. Ми маємо цей законопроект розглянути по повній процедурі у другому читанні з відкритим засіданням комітету правоохоронних органів, з внесенням поправок, розглядом цих поправок і внесенням в зал тільки консенсусного документу, так, щоб у нас більше не було випадків, коли ставляться на підтвердження чиїсь поправки або забаганки, так, щоб був консенсус у парламенті відносно остаточної редакції. Тільки за таких умов він може бути проголосований у другому читанні".

О.Сотник зазначила, що рішення має бути прийнято тільки консенсусом і по повній процедурі підготовлене до другого читання.

229 і 226 голосами відповідно законопроекти №4057 і №3196 були включені до порядку денного сесії.

Їх розгляд відбувався за повною процедурою.

Законопроект №4057 доповів народний депутат Іван Вінник. "Зміст відомий: потрібно повернути активи. Говорити, що це зробити неможливо - неприйнятно. Ми, Верховна Рада України, вищий законодавчий орган країни, ми зобов'язані знайти юридичне вирішення цього питання", - наголосив він.

Представники фракцій виступили щодо законопроекту. Більшість підтримала прийняття законопроекту, висловивши готовність між першим і другим читанням вносити свої правки.

228 голосами законопроект №4057 було прийнято за основу.

Головуючий закрив ранкове засідання.

На початку вечірнього засідання парламентарії розглянули включений до порядку денного законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо невідворотності покарання осіб, які вчинили тяжкі та особливо тяжкі злочини) №3196.

Проект доповів народний депутат Антон Геращенко. Він звернув увагу на те, що застосування нового Кримінального процесуального кодексу на практиці, зокрема в процесі розслідування "майданівських справ", "справ злочинного режиму Януковича В.Ф.", резонансних корупційних злочинів, засвідчило наявність слабких місць, що унеможливлюють швидке розкриття злочинів, створюють умови для уникнення особами кримінальної відповідальності, затягують досудове розслідування та судовий розгляд, суттєво обмежують можливості застосування процедури "заочного провадження".

Автор проекту запропонував передбачити додаткову підставу застосування положень щодо "заочного провадження" у разі переховування підозрюваного від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та оголошення його в національний розшук у порядку КПК. Спеціальне досудове розслідування в такому порядку здійснюватиметься лише щодо злочинів, передбачених статтею 255 (створення злочинної організації), частиною другою статті 115 (вбивство з обтяжуючими обставинами), частиною п'ятою статті 191 Кримінального кодексу (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, якщо вони вчинені в особливо великих розмірах або організованою групою).

Проектом пропонується залишити можливість для застосування положень щодо "заочного провадження" щодо підозрюваної, обвинуваченої особи, яка оголошена у міжнародний чи міждержавний розшук.


Перший заступник голови Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Микола Паламарчук доповів рішення Комітету, який рекомендує Верховній Раді направити законопроект на доопрацювання. За його словами, законопроект порушує Конституцію та права людини.

Народні депутати обговорили законопроект.

За результатами голосування законопроект не набрав голосів для прийняття за основу ("за" - 179).

Парламентарії далі розглянули кілька проектів постанов.

Верховна Рада прийняла постанови про проведення парламентських слухань на тему: "Стратегія реінтеграції в Україну тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь: проблемні питання, шляхи, методи та способи" (15 червня 2016 року) №4065; про заходи з реалізації рекомендацій щодо внутрішньої реформи та підвищення інституційної спроможності Верховної Ради України №4219.

Народні депутати розглянули поправки до підготовленого до другого читання проекту Закону "Про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо соціального захисту постраждалих осіб".

Голова Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Микола Томенко доповів пропозиції Комітету для врахування у тексті проекту.


261 голосом законопроект було прийнято в цілому.

Парламентарії розглянули проект постанови "Про перейменування окремих населених пунктів" №4084. Проектом на виконання Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" пропонується загалом перейменувати 152 перейменування населених пунктів, зокрема, з Вінницької, Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Київської, Кіровоградської, Луганської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Сумської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської та Чернігівської областей.

Верховна Рада прийняла в цілому раніше обговорений законопроект "Про внесення зміни до статті 7 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" щодо забезпечення права на здобуття освіти" №3832.

Головуючий оголосив про створення у Верховній Раді міжфракційного депутатського об'єднання "Україна - космічна держава", головою якого обрано народного депутата Андрія Тетерука.

В.Гройсман також повідомив, що він не отримав відповіді від Генерального прокурора про готовність взяти участь у пленарному засіданні, на якому сьогодні мало розглядатися питання його відставки.

Головуючий повідомив, що 29 березня Верховна Рада розгляне питання про надання згоди на звільнення Генерального прокурора України.

Голова Верховної Ради на цьому закрив вечірнє засідання.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку