Як наголосила під час виступу голова Комітету Олександра Кужель, основною причиною нездатності кредитних спілок України протидіяти негативному впливу фінансової кризи 2009-2011 рр. стала недосконалість нормативного поля, в якому спілки діяли у 2001-2004 рр., а також нездатність відповідних державних установ ефективно застосувати доступні їм заходи впливу, спрямовані на забезпечення належного нагляду за фінансовими установами та недопущення втрати громадянами своїх заощаджень.

Зокрема, підкреслила народний депутат, в умовах пікового відтоку заощаджень з депозитних та інших рахунків членів спілки необхідно було вживати комплекс заходів, спрямованих на стабілізацію ситуації, а саме: надання рефінансування за рахунок механізмів підтримки ліквідності, пом’якшення фінансових нормативів, ліцензійних умов та інших обов’язкових вимог, зменшення оподаткування, штрафів за порушення нормативів тощо. Водночас, за словами О.Кужель, у період фінансової кризи 2009-2010 рр., державою було підвищено регуляторні вимоги та вимоги до ліквідності, запроваджено додаткове оподаткування, збільшено розмір штрафів та плати за ліцензії, переведено відсутність ліцензії у ранг кримінального злочину. За наслідками такої політики у період з грудня 2008 по грудень 2011 року більше 200 кредитних спілок було фактично знищено, їх активи знизились з 6 млрд. гривень до 2,5 млрд.

Як зазначили учасники обговорення, криза 2008 року стала каталізатором численних проблем, що накопичувалися починаючи із 2003 року, із державним регулюванням кредитних спілок. На думку виступаючих, державні органи (зокрема, Держфінпослуг України, МВС України, органи прокуратури, судові інстанції та органи державної виконавчої служби) цілеспрямовано діяли на знищення сотень кредитних спілок України як однієї з основ формування демократичного суспільства, осередку середнього класу. Такі дії були спрямовані на обмеження конкуренції та подальше забезпечення концентрації капіталу у руках олігархії та її осередків-комерційних банків.

Наголошувалося також, що проблеми кредитних спілок можуть бути вирішені шляхом запровадження Верховною Радою дієвих законодавчих механізмів підтримки цієї галузі, зокрема, прийняттям відповідного законопроекту, який під робочою назвою "Про порядок відновлення платоспроможності або ліквідацію кредитних спілок України" знаходиться сьогодні у стадії розробки.

За словами виступаючих, документ містить пропозиції щодо визначення загальних правових та організаційних засад подолання негативних наслідків фінансової кризи, злочинних дій та бездіяльності посадових осіб державних органів, що призвели до втрати доступності до своїх заощаджень вкладниками кредитних спілок. Проектом, зокрема, передбачається: створення спеціально уповноваженого державного органу, який регулюватиме процеси ліквідації та реорганізації кредитних спілок; визначення поняття шкоди, заподіяної кредитним спілкам України діями або бездіяльністю державних органів у період та після фінансової кризи 2009-2010 років, її види, суб’єктів, що таку шкоду заподіяли, порядку її обчислення та визнання кредитної спілки такою, що постраждала.

Згідно із документом, планується також створення уповноваженого органу, який має реалізувати повноваження та нестиме відповідальність за управління процесами ліквідації або відновлення платоспроможності кредитних спілок.

У проекті визначаються основні етапи процедури ліквідації (відновлення платоспроможності) кредитної спілки та повноваження суб’єктів цього процесу, а також специфічні види відповідальності осіб, що діють в юрисдикції цього закону, заходи впливу, які можуть ними застосовуватись, та порядок розгляду спорів.

Учасники обговорення взяли також до уваги, що законопроект створюється з метою: внесення змін до чинного Закону "Про кредитні спілки", які регламентують процеси добровільної або примусової реорганізації або ліквідації кредитної спілки та визначають суб’єкта даних процесів; створення механізму реалізації функції управління процесом ліквідації кредитної спілки; часткового усунення протиріч між законодавством про кредитні спілки та про захист прав споживачів; вирішення проблеми відсутності механізму захисту кредитних спілок від ризику неадекватної ліквідності тощо.

За підсумками обговорення учасники вирішили вважати ініціативу щодо розроблення законопроекту слушною, рекомендувати відповідним структурам виконавчої влади подати пропозиції щодо порушених питань до парламентського Комітету з питань підприємництва, регуляторної та антимонопольної політики не пізніше кінця серпня для подальшого його опрацювання робочою групою.

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Повідомлення ”

29 серпня 2022 20:00
02 червня 2022 11:20
22 лютого 2022 12:30
23 листопада 2021 12:04
22 вересня 2021 13:40
24 серпня 2021 15:06
20 липня 2021 15:28
20 липня 2021 10:06
19 липня 2021 17:58
16 липня 2021 12:51