17 ТРАВНЯ У ВЕРХОВНІЙ РАДІ ВІДБУВСЯ ДЕНЬ УРЯДУ: "ПРО ХІД ВИКОНАННЯ ЗАХОДІВ ЩОДО ВСТУПУ УКРАЇНИ ДО СОТ".

Голова Верховної Ради України Володимир Литвин, відкривши ранкове пленарне засідання, повідомив про зміни у складі депутатських фракцій і груп, зокрема про вихід народних депутатів Євдокімова В.О. та Лісіна М. П. Зі складу фракції СДПУ(о).

У цей час народні депутати з фракцій СДПУ(о) і "Регіони України" заблокували трибуну для виступів, вимагаючи оголосити перерву для проведення засідання Погоджувальної ради керівників депутатських фракцій і груп і розгляду на ньому питання про внесення до порядку денного проекту постанови про звернення до Генерального прокурора України.

Про це повідомив у своєму виступі народний депутат Володимир Заєць. Фракції наполягали на включенні до порядку денного проекту Постанови про звернення Верховної Ради України до Генерального прокурора. Тільки після цього фракції погодилися брати участь у засіданні.

Після короткого обговорення проект Постанови було поставлено на голосування, але він не набрав необхідної кількості голосів для включення до порядку денного ("за" проголосувало 184 депутати).

Головуючий оголосив перерву у засіданні. По її закінченні Володимир Литвин повідомив, що керівники депутатських фракцій і груп домовилися про те, щоб розглянути три питання і прийняти відповідні рішення щодо: питання, яке передбачене на День уряду; проекту Постанови Верховної Ради про звернення Верховної Ради України до Генерального прокурора України; а також інформації Кабінету Міністрів про ситуацію на ринку нафтопродуктів і прийняття відповідного рішення у вигляді закону України.

Народні депутати проголосували за повернення до розгляду проекту Постанови Верховної Ради України про звернення до Генерального прокурора України і для включення цього питання до порядку денного.

До порядку денного були також включені інформація Кабінету Міністрів України стосовно ситуації на ринку нафтопродуктів і проект закону про внесення змін до Митного тарифу України (щодо стабілізації цін на ринку нафтопродукти).

Прем'єр-міністр Юлія Тимошенко звернулася до народних депутатів з проханням спочатку розглянути питання про ситуацію на ринку нафтопродуктів, а потім заслухати інформацію уряду про хід виконання заходів щодо вступу України до СОТ. Однак, народні депутати не підтримали цю пропозицію і вирішили працювати згідно з затвердженим порядком денним.

Про хід виконання заходів щодо вступу України до СОТ поінформував парламентаріїв міністр економіки та з питань Європейської інтеграції Сергій Терьохін. За його словами, вступ України до Світової організації торгівлі є важливим фактором поглиблення економічних реформ та утвердження соціально орієнтованої інноваційної моделі розвитку економіки. Вступ до цієї організації забезпечить додаткове зростання ВВП до двох відсоткових пунктів щорічно, збільшення експорту продукції в обсязі до двох мільярдів доларів США, зростання прибутків підприємств майже на вісім мільярдів гривень та щорічне зростання обсягів прямих іноземних інвестицій у розмірі до двох мільярдів доларів. А за тим - створення нових робочих місць, збільшення доходів населення, поповнення бюджетів всіх рівнів та врешті-решт виконання програми уряду "Назустріч людям".

Тільки загальний позитивний вплив на доходи Держбюджету за розрахунками Міністерства економіки сягатиме до трьох мільярдів гривень щорічно. Членство в організації забезпечуватиме зменшення тарифних і нетарифних обмежень доступу українських товарів на найважливіші товарні ринки розвинених країн світу і відповідно збільшення валютних надходжень від експорту вітчизняної продукції з високим ступенем переробки, одержання режиму найбільшого сприяння у торгівлі з країнами - членами СОТ, тобто одночасне поліпшення умов торгівлі з 148 країнами світу, на долю яких припадає більше 95 відсотків товарообороту, застосування при вирішенні торгівельних спорів СОТівського механізму захисту, що дозволить посилити позицію українських виробників в антидемпінгових та спеціальних розслідуваннях та запобігти втратам українських виробників від введення проти них антидемпінгових та спеціальних заходів з боку інших країн, які складають на сьогодні більше одного мільярда доларів, зазначив Сергій Терьохін.

Особливо доповідач наголосив на тому, що приєднання України до СОТ суттєво підсилює інструменти правового захисту внутрішнього ринку і національні товаровиробники не тільки не стануть беззахисними, як хтось може думати, перед потужними та конкурентноспроможними транскордонними корпораціями та іноземними виробниками, а навпаки, будуть мати надійний захист від недобросовісної конкуренції, який ефективно використовується в рамках СОТ.

Для захисту внутрішнього ринку залишається механізм тимчасового підвищення тарифів, запровадження нетарифних заходів, або так званого квотування, а також застосування санітарних заходів.

Також в рамках СОТ легітимним є застосування обмежувальних заходів від демпінгового та масового імпорту. В Україні вже є позитивний досвід застосування антидемпінгового законодавства, яке в цілому відповідає вимогам СОТ і вже підтвердило свою ефективність у підготовці до вступу у СОТ-період.

Крім цього, вступ до СОТ є основною передумовою інтеграції до Європейського Союзу, створення зони вільної торгівлі між Україною та ЄЕС.

Міністр економіки коротко зупинився на позитивному впливі вступу України до СОТ на окремі галузі національної економіки, зокрема на промисловість. Головними позитивними наслідками у промисловості від набуття України членства в СОТ, за його словами, будуть: пожвавлення виробництва в експортоорієнтованих секторах внаслідок лібералізації режиму доступу до зовнішніх ринків; збільшення обсягів іноземних інвестицій, необхідних для технологічного переозброєння підприємств машинобудування, металургійної, хімічної, легкої та інших галузей, їх переходу до виробництва товарів з більшою доданою вартістю.

Сергій Терьохін також розповів про переваги такого кроку для сільського господарства. Головними позитивними наслідками для аграрного сектору від набуття Україною членства в СОТ можуть стати: стимулювання технологічного оновлення та переозброєння національного виробництва відповідно до світових стандартів, пожвавлення виробництва в експортоорієнтованих галузях, в тому числі в АПК, внаслідок лібералізації режиму доступу до зовнішніх ринків. "Продукція аграрного комплексу є найбільш чутливою продукцією в міжнародному обміні, і, на жаль, Україна не представлена достойно відповідно до своїх потужностей на ринку аграрної продукції світу", - зазначив доповідач.

Важливим є те, що правила СОТ не передбачають скасування субсидування сільського господарства, а лише вимагають введення граничного рівня для державних субсидій.

Міністр економіки також поінформував, що на переговорах вступу до СОТ Україна відстоює рівень внутрішньої державної підтримки в сумі 1,14 млрд. дол. США на рік, який ще не вибраний, судячи з показників державного бюджету.

С.Терьохін відзначив, що в Україні загалом існує значно менший рівень державної підтримки сільського господарства, ніж у розвинутих країнах. І, хоча Україні доводиться обмежити використання субсидій, що підлягають скороченню, вона може відповідно збільшити використання дозволених субсидій, зокрема на такі цілі, як фінансування дослідницьких, учбових, консультативних і маркетингових програм, створення державних резервів для забезпечення продовольчої безпеки, страхування та гарантування безпеки доходів, виплати на відшкодування збитків від стихійних лих, допомогу на структурну перебудову, виплату за програмами охорони довкілля та регіональними програмами допомоги.

Тому треба в найкоротші терміни підвищити ефективність та результативність державної підтримки цієї важливої галузі.

Доповідач коротко зупинився на стані переговорного процесу вступу України до СОТ. На сьогодні Україною підписано 30 двосторонніх протоколів та отримано повідомлення про відсутність вимог до України ще від двох країн - членів робочої групи. У рамках двосторонніх переговорів з доступу до ринків товарів погоджено більше 95 тарифних позицій. Не узгоджені позиції складають в основному ставки мита на особливо чутливі для України товари, в основному сільгоспсектору. Переговори щодо доступу до ринку послуг України знаходяться на заключній стадії. Завершено переговори з більшістю країн - членів робочої групи.

Найважливішими результатами проведених переговорів на багатосторонньому та двосторонньому рівнях є підтримка головою Генеральної ради СОТ, генеральним директором СОТ, постійним представником США при СОТ, головою робочої групи якнайшвидшого завершення переговорів з набуття Україною членства в СОТ і включення до порядку денного конференції міністрів СОТ у Гонконзі у грудні 2005 року питання вступу України до організації, прийняття рішення щодо проведення наступного офіційного засідання робочої групи у вересні цього року, розгляд у вересні цього року питання щодо затвердження звіту робочої групи, повідомив С.Терьохін.

Особливі міністр економіки відзначив роль Верховної Ради у процесі вступу нашої держави до СОТ. Вона є ключовою, оскільки одним із складних завдань є забезпечення прийняття змін до законодавства щодо реформування відповідно до вимог СОТ. Важливими прикладами конструктивного співробітництва між урядом і парламентом доповідач назвав прийняття Закону України "Про внесення змін про Держбюджет та деяких інших законодавчих актів" у частині, що стосується скасування податкових пільг, прийняття змін до Митного тарифу та створення недискримінаційних умов ведення бізнесу для всіх суб'єктів підприємницької діяльності.

Забезпечення вступу України до СОТ до кінця 2005 року, вважає міністр економіки, можна вирішити завдяки узгодженим діям уряду і парламенту. При цьому основні закони Верховною Радою мають бути прийняті протягом травня-липня цього року. Уряд налаштований на плідну співпрацю з парламентом та координацію спільних дій з метою прийняття низки важливих законопроектів, зокрема щодо скасування експортних субсидій; щодо зменшення, починаючи з моменту вступу України до СОТ, вивізних експортних мит з перехідним періодом до 10 років; щодо оподаткування сільгосппідприємств та підтримки соціальних стандартів їх працівників; щодо відміни вимог обов'язкового вивозу цукру, виробленого з імпортованого сирцю; внесення змін до системи квот А, В, С (останні дві квоти мають бути переглянуті); щодо перегляду ставок мита на відходи кольорових і чорних металів; щодо скорочення переліку товарів, які підлягають обов'язковій сертифікації; щодо імплементації законодавства до вимог багатосторонньої угоди про торгівельні аспекти прав інтелектуальної власності. Без суттєвої підтримки цього процесу Верховною Радою, без прийняття відповідних законів, спрямованих на гармонізацію національного законодавства, вступ до СОТ у 2005 році під час чергової міністерської конференції у Гонконзі, забезпечити, практично, неможливо, вважає міністр економіки.

Сергій Терьохін відповів на запитання народних депутатів, які стосувалися різних аспектів вступу України до СОТ.

Співдоповідав голова підкомітету Комітету з питань Європейської інтеграції Сергій Касьянов. Він наголосив на тому, що можливий вступ України до СОТ у цей період залежить від вирішення двох першочергових питань: це гармонізації національного законодавства з нормами та правилами СОТ і завершення технічної частини переговорного процесу. Завершення технічних переговорів України з робочою групою СОТ є виключно компетенцію уряду. Для узгодження позицій між Україною та країнами СОТ залишається лише одне офіційне та одне неофіційне засідання робочої групи. Протягом кількох місяців необхідно підготувати значний масив документів та чітко сформулювати тактику переговорів української делегації для швидкого узгодження позицій сторін.

Сергій Касьянов нагадав, що Верховна Рада неодноразово давала Кабінету Міністрів доручення щодо прискорення реалізації заходів спрямованих на завершення процесу вступу України до СОТ.

Він зазначив, що уряду необхідно активізувати роботу урядової частини спільної парламентсько-урядової комісії з інтеграції України до СОТ та в її рамках розробити графік подання та проходження через Верховну Раду законопроектів, прийняття яких забезпечить відповідність українського законодавства нормам та принципам ГАТ/СОТ.

Уряду також слід розробити та розпочати здійснення комплексного плану заходів, щодо подолання негативних соціальних наслідків входження України до СОТ, спрямованих, насамперед на прогнозування ситуації на ринку праці та забезпечення рівня зайнятості населення у регіоні та забезпечити розробку та реалізацію системи заходів щодо державної підтримки ряду галузей економіки України, спрямованих на підвищення конкурентоспроможності, які б відповідали вимогам ГАТ/СОТ.

З метою подальшого підвищення обізнаності громадськості з питань наслідків приєднання до СОТ уряд має вжити заходів щодо активізації інформування учасників економічних відносин та громадських організацій, щодо норм і принципів систем ГАТ/СОТ, а також досвіду членства в СОТ інших країн.

Сергій Касьянов наголосив на тому, що стислі часові рамки для завершення переговорів із СОТ вимагають швидких системних дій усіх сторін, відповідальних за цей процес. Тому уряд, парламент, бізнес та громадські організації повинні об'єднати зусилля та забезпечити відкритість у обговоренні проблем приєднання України до СОТ.

Про позиції політичних сил, представлених у Верховній Раді, у своїх виступах говорили представники депутатських фракцій і груп.

За підсумками обговорення народні депутати прийняли Постанову про інформацію Кабінету Міністрів про хід виконання заходів щодо вступу України до СОТ, яку взяли до відома. Цією Постановою Кабінету Міністрів рекомендовано завершити двосторонні та багатосторонні переговори з країнами-членами СОТ та здійснити низку інших заходів по прискоренню завершення процесу вступу до СОТ.

Верховна Рада ухвалила Постанову про звернення до Генерального прокурора України. Нею передбачено з метою забезпечення політичної стабільності в суспільстві звернутися до Генерального прокурора України з пропозицією розглянути питання щодо зміни існуючого та застосування до голови Донецької обласної ради Колесникова Б.В. та колишнього голови Закарпатської обласної державної адміністрації Різака І.М. запобіжного заходу з урахуванням стану їхнього здоров’я та фактичного результату досудового слідства у кримінальних справах щодо них.

Далі народні депутати розглянули питання про ситуацію на ринку нафтопродуктів. Інформував міністр економіки Сергій Терьохін. Основною причиною загострення ситуації міністр економіки назвав чотирикратне зниження обсягів переробки нафти, яке призвело до дисбалансу попиту і пропозицій. До виникнення дефіциту також призвів відкладений попит через весну, що затяглася, і який зараз повною мірою реалізується, виникнення ажіотажного попиту на високооктанові бензини, експорт нафтопродуктів з України на зовнішні ринки в період низького попиту на нафтопродукти, який відбувався у березні - початку квітня поточного року, зупинка на ремонт Лисичанського і Херсонського НПЗ.

Зокрема, виникнення дефіциту моторних палив, зазначив С.Терьохін, обумовило значне зростання цін на них. З метою своєчасного вирішення зазначеної проблеми урядом запроваджено низку заходів щодо регулювання цін на ринку нафтопродуктів. Проте зазначене не вирішує питання ресурсного наповнення.

Найефективнішим виходом з цієї ситуації міністр економіки вбачає зміну законодавчого поля у частині скасування імпортного мита на моторні палива та пом'якшення податкового тиску у частині акцизного оподаткування.

Відповідаючи на запитання народних депутатів, С.Терьохін повідомив про ще деякі аспекти питання, детальної інформації щодо яких вимагали депутати.

Проект закону про внесення змін до Митного тарифу України (щодо стабілізації цін на ринку нафтопродуктів) доповів автор - народний депутат Олег Салмін. За його словами, законопроект розроблено з метою ресурсного наповнення ринку високооктановими бензинами і дизельним паливом.

Законопроектом передбачається внесення змін до Закону України "Про ставки акцизного збору і ввізного мита на деякі товари (продукцію)", встановивши нульову ставку акцизного збору до кінця бюджетного року, а також внести зміни до Закону України "Про Митний тариф", запровадивши нульову ставку ввізного мита на високооктанові бензини і дизельне паливо.

Як зазначив О.Салмін, це дозволить швидко наситити ринок цими нафтопродуктами і таким чином стабілізувати ситуацію на ньому.

Народні депутати жваво обговорювали питання. У виступах звучали як пропозиції невідкладного розв'язання проблеми, так і критика на адресу уряду, який не в змозі подолати кризу. Більшість народних депутатів, які виступили, підтримали прийняття цього законопроекту. Серйозні зауваження до нього висловив народний депутат Ю.Кармазін, який вніс постанову про неприйнятність проекту і зазначив, що "треба вжити інших заходів для того, щоб ситуація була нормальна".

Підтримав прийняття законопроекту профільний Комітет з питань фінансів і банківської діяльності. Голова Комітету Сергій Буряк наголосив, що зазначені зміни законодавства сприятимуть насиченню ринку нафтопродуктів і таким чином дозволять виправити ситуацію, що склалася на даний час.

Після тривалого обговорення і висловлення зауважень і пропозицій законопроект про внесення змін до Митного тарифу України (щодо стабілізації цін на ринку нафтопродуктів) було прийнято за основу і в цілому як закон 310-ма голосами.

На цьому День Уряду завершився.

Повернутись до публікацій

Версія для друку