9 ЛИСТОПАДА У ВЕРХОВНІЙ РАДІ ВІДБУВСЯ ДЕНЬ УРЯДУ „ПРО СТАН ВИКОНАННЯ УРЯДОМ УКРАЇНИ ВИМОГ КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ ТА ЗАКОНІВ УКРАЇНИ ЩОДО НАЛЕЖНОГО РІВНЯ ТА СВОЄЧАСНОЇ ВИПЛАТИ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ”.

У сесійній залі були присутні народні депутати, члени уряду на чолі з віце-прем‘єр-міністром України Дмитром Табачником, представники міністерств та інших органів виконавчої влади, керівники обласних державних адміністрацій.

Доповідав міністр у справах праці та соціальної політики Михайло Папієв. Він зазначив, що забезпечення можливості отримувати гідну заробітну плату за свою роботу вчасно та у повному обсязі є одним із головних завдань уряду, керівництва держави. Зокрема Указом Президента України у 2000 році була схвалена Концепція подальшого реформування оплати праці. Кабінет Міністрів затвердив план конкретних заходів щодо реалізації її основних положень.

Це позначилося на результатах цієї роботи. За словами доповідача, впродовж останніх років забезпечено стійку динаміку зростання номінальної заробітної плати, рівень заробітної плати у 2003 році майже вдвічі перевищив рівень заробітної плати у 2000 році. 566 гривень складає середньомісячна зарплата за січень-березень поточного року, що становить 127 відсотків до відповідного періоду минулого року. При цьому щорічна заробітна плата зростає більш ніж на 20 відсотків.

Зростання заробітної плати, підкреслив міністр праці, відбувається за всіма видами економічної діяльності та в усіх регіонах України. Зокрема, найвищі розміри зарплати у вересні поточного року були у працівників, зайнятих у авіаційному транспорті - 1464 гривні, нафтопереробній галузі - 1200 гривень, фінансовій сфері - майже 1200 гривень.

Серед регіонів у вересні найвищі розміри заробітної плати забезпечені у місті Києві - 997 гривень, Донецькій області - 771 гривня, Запорізькій - 708 та Дніпропетровській - 708 гривень, що значно перевищує середній її рівень по економіці України.

Далі Михайло Папієв навів ще деякі цифри, які характеризують зростання заробітної плати. Якщо у 2000 році рівень середньої заробітної плати перевищував прожитковий рівень для працездатної особи тільки в місті Києві, Донецькій та Запорізькій областях, то уже в 2003 році у 17-ти регіонах, а у вересні цього року - в усіх регіонах України середній розмір заробітної плати перевищує прожитковий рівень для працездатної особи.

Завдяки заходам, здійсненим урядом та місцевими державними адміністраціями щодо державної підтримки села більш, ніж в 2,5 рази порівняно з 2000 роком зріс розмір середньомісячної заробітної плати працівників сільського господарства.

Михайло Папієв зауважив, що розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи також збільшився. Зростає і реальна заробітна плата. За період з 2001 року щорічні темпи її росту становлять від 115 до 119 відсотків, а за дев'ять місяців поточного року - 124 відсотки.

Значна увага, за словами доповідача, приділяється урядом і питанню підвищення державної гарантії в оплаті праці, яка реалізується через встановлення мінімальної заробітної плати. Економічний стан України ще не дозволяє встановити її на рівні прожиткового мінімуму. Тому розмір мінімальної заробітної плати підвищується поступово. Впродовж останніх чотирьох років він зріс з 74 до 237 гривень на місяць, у 3,2 рази.

Міністр праці та соціальної політики зазначив, що мінімальна заробітна палата і далі зростатиме. З першого січня 2005 року передбачається встановити її у розмірі 262 гривні на місяць. Зараз ведеться робота щодо визначення етапів наближення розміру мінімальної заробітної плати до прожиткового мінімуму для працездатної особи. Згідно з розробленим на основі чинного законодавства і прогнозних макроекономічних показників законопроектом передбачається зрівняння цих показників у 2007 році.

Це потребуватиме додаткових фінансових асигнувань – у 2007 році щорічна потреба додатково буде складати в Державному бюджеті 10 мільярдів гривень.

М.Папієв також поінформував народних депутатів про стан справ у виробничій сфері, зазначивши, що на багатьох підприємствах економічний і фінансовий стан залишається складним, тому рівень зарплати на них не перевищує прожитковий мінімум. Має місце несвоєчасна її виплата.

Не краща ситуація, за словами міністра у агропромисловому комплексі. На окремих сільськогосподарських підприємствах не забезпечується законодавчо встановлений мінімальний розмір заробітної плати.

У бюджетній галузі уряд здійснює послідовні кроки щодо підвищення заробітної плати працівникам освіти, охорони здоров‘я, культури, науки та інших галузей бюджетної сфери.

При цьому уряд усвідомлює, що на сьогодні абсолютні розміри заробітної плати у цій сфері ще не забезпечують достатнього рівня життя вчителів, лікарів, науковців та інших працівників, тому робиться все для реального збільшення заробітної плати.

На виконання Постанови Кабінету Міністрів про оплату праці працівників на основі єдиної тарифної сітки, розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери здійснюватиметься подальше підвищення зарплати бюджетникам та встановлення оптимальної диференціації тарифних ставок і посадових окладів працівників різних професійно-кваліфікаційних груп з врахуванням складності та відповідальності їх праці. Як повідомив Михайло Папієв, зараз вишукуються фінансові можливості її запровадження. На це понад передбачені у проекті Держбюджету 5 мільярдів гривень додатково потрібно ще 10 мільярдів гривень на 2005 рік.

Міністр праці далі наголосив, що питання своєчасності виплати та погашення заборгованості із заробітної плати залишається однією із найгостріших соціальних проблем. За останні п‘ять років її скорочення становило більш ніж на 6 мільярдів 200 мільйонів гривень. А станом на 1 жовтня поточного року борги працівникам становили 953 мільйони гривень. Значно зменшилась кількість працівників, яким своєчасно не виплачується заробітна плата (їх кількість зменшилась майже в 19 разів і складає менше 500 тисяч осіб).

Михайло Папієв повідомив, що уряд планує до 1 січня 2005 року повністю погасити заборгованість із заробітної плати. Виконання цих зобов‘язань забезпечується не лише загальноорганізаційними заходами, але і виділенням значних бюджетних коштів для державних підприємств, що дозволило суттєво зменшити заборгованість у поточному році.

Міністр праці також повідомив про заборгованість по виплаті заробітної плати, яка ще залишилася. Станом на 1 листопада вона становить близько 540 мільйонів гривень, або 30% від рівня, що був на початок року. За його словами значне скорочення заборгованості стало можливим завдяки посиленню державного нагляду та контролю за додержання законодавства про оплату праці. Зокрема, за результатами перевірок Держнаглядпраці - 13 887 посадовців підприємств-боржників було притягнуто до адміністративної відповідальності протягом 9 місяців поточного року. На порушників законодавства про оплату праці було накладено штрафних санкцій на загальну суму понад 1 800 000 гривень. За матеріалами перевірок інспекторів праці правоохоронними органами порушено 813 кримінальних справ.

Міністр праці докладно поінформував народних депутатів про заходи, які вживає уряд по вдосконаленню законодавства. Так, Мінпраці розроблено проект закону про внесення змін до Закону України „Про відновлення  платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”, яким передбачається перенести з другої до 1-ої черги погашення кредиторської заборгованості частини заробітної плати. Опрацьовано та внесено до Верховної Ради України законопроект про захист грошових вимог працівників у разі неплатоспроможності роботодавця. Цим законопроектом передбачається компенсація втрати частини належних працівникові від підприємств боржника коштів за рахунок гарантійної установи. Прийняття Верховною Радою України зазначених законопроектів з урахуванням уже прийнятих останнім часом законів з цих питань дозволить прискорити вирішення проблеми. Опрацьовується також питання щодо збільшення питомої ваги витрат у загальних витратах на виробництво та у ВВП, питання підвищення ціни робочої сили. Завдання уряду на практиці здійснити перехід від дешевої до дорогої робочої сили. І у першу чергу через значне підвищення середньої заробітної плати.

Завершуючи свій виступ, Михайло Папієв зазначив, що уряд в подальшій роботі зосередить зусилля на створення відповідних економічних передумов для розширеного відтворення робочої сили, зростання заробітної плати у найближчі два роки не менше, ніж у два рази та у три-вісім разів - у найближчі чотири роки.

Міністр праці та соціальної політики відповів на запитання народних депутатів, які стосувалися погашення заборгованості по заробітній платі у різних галузях, тіньового сектору виплати заробітної плати, виведення заробітної плати з тіні, формування розміру мінімальної заробітної плати на тристоронній основі, терміну запровадження єдиної тарифної сітки, достатнього запасу позитивної динаміки розвитку, щоб зробити процес підвищення розміру номінальної заробітної плати, соціальних виплат - пенсій, стипендій необоротними тощо.

Михайло Папієв, завершуючи, ще раз наголосив, що рівень заробітної плати уряд сьогодні не влаштовує і він працює над тим, щоб його постійно підвищувати. Але є позитивні тенденції, є позитивні темпи, є надія людей на покращання життя. Крім цього уряд взяв на себе зобов‘язання по ліквідації боргів попередніх урядів по заробітній платі і у поточному році ліквідує заборгованість по заробітній платі. Уряд планує підвищення більше ніж в два рази заробітних плат.

Співдоповідав Голова парламентського Комітету з питань соціальної політики та праці Василь Хара. Він позитивно оцінив роботу уряду по погашенню заборгованості по заробітній платі, нагадавши, що цьому уряду вдалося зменшити заборгованість у поточному році з 2,5 млрд. грн. до 540 млн. грн.

Що стосується законодавчого забезпечення процесу погашення заборгованості, то В.Хара нагадав, що нещодавно прийнятим Верховною Радою Законом України „Про позачергову виплату заробітної плати” покладено край затримкам у виплаті поточної заробітної плати.

Іншим, прийнятим з подання парламентського Комітету Верховною Радою, законом були відновлені з 1 квітня 2004 року міжпосадові, міжкваліфікаційні співвідношення оплати праці працівників бюджетної сфери, що поклало край усуненню деформації в оплаті праці некваліфікованих і висококваліфікованих працівників і відновило Єдину тарифну сітку, яка була ліквідована в 2000 році.

Торкаючись питань, які необхідно вирішити уряду, що довгий час не вирішуються, Василь Хара назвав визначення заробітної плати як ціни робочої сили на ринку праці, суттєве збільшення оплати праці. Голова Комітету зазначив, що до кінця 2004 року будуть розроблені додаткові заходи реалізації концепції реформування оплати праці.

Другий співдоповідач перший заступник Голови Комітету з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та інвестицій Володимир Демьохін запропонував розглядати це питання, виходячи виключно із статистичних даних, голих цифр, а не політичного популізму гасел та припущень. Він порівняв діяльність двох урядів: В.Ющенка та В.Януковича.

Щоб відкинути закиди у тому, що уряд Януковича лише у 2004 році почав робити серйозні кроки на шляху вирішення гострих соціальних питань, В.Демьохін запропонував розглянути показники 2003 року, зупинившись на основних показниках. Він зазначив, що з 2000 по 2003 рік середня заробітна плата в галузях економіки збільшилася більше, ніж у два рази. Мінімальний розмір мінімальної плати збільшено на 56 відсотків. Середньомісячний розмір пенсійної виплати збільшено в два рази. Щодо заборгованості по виплаті заробітної плати даний негативний показник зменшено з 6 млрд. 399 млн. гривень у 2000 році до 2 млрд. 313 млн. - практично в три рази. Ці дані, за словами співдоповідача, не враховують значного підвищення зарплат, пенсій, стипендій та інших виплат та зменшення заборгованості по виплаті заробітної плати в 2004 році.

Попереджуючи можливі закиди щодо одночасного росту цін, які нібито при Кабінеті Міністрів Януковича зростають швидше за збільшення заробітної плати та пенсій, В.Демьохін зазначив, що насправді зростання середньої заробітної плати при уряді Януковича випереджала у 2003 році ріст цін на 10 відсотків і це тоді, як при уряді Ющенка навпаки: у 2000 році ріст цін перевищив зростання зарплат на 29 відсотків.

В.Демьохін зазначив, що Комітет з питань економічної політики підтримує прийняття проекту постанови Верховної Ради про інформацію Кабінету Міністрів про стан виконання урядом України вимог Конституції України та законів України щодо належного рівня та своєчасної виплати заробітної плати.

Оцінки діям уряду щодо виконання вимог Конституції України та законів України щодо своєчасної виплати заробітної плати дали у своїх виступах представники парламентських фракцій і груп. Представники парламентсько-урядової коаліції підтримували дії уряду, а уповноважені представники фракцій парламентської опозиції критикували уряд. І перші, і другі пропонували уряду покращити роботу у цьому напрямі, вжити заходів щодо збільшення мінімальної заробітної плати, яка повинна бути не менше, ніж прожитковий рівень, законодавчо стимулювати підвищення частки зарплати в собівартість продукції тощо.

Так, представник депутатської фракції „Трудова Україна, народний депутат Ярослав Сухий наголосив, що „низька зарплата праці нищить мотивації до високопродуктивної праці, не створює умов для розширеного відтворення робочої сили”. Тому необхідно продовжити роботу, спрямовану на підвищення рівня зарплати.

„Висока вартість робочої сили не самоціль. Це основа росту всіх соціальних виплат, це основа росту матеріального добробуту всіх верств українського народу”, - зазначив Я.Сухий.

Представляючи позицію профспілок, народний депутат Олександр Стоян, зазначив, що профспілки підтримують запропоновану Урядом концепцію переходу від дешевої до високооплачуваної робочої сили, яка передбачає наближення мінімальної заробітної плати до прожиткового мінімуму, оплата праці в собівартості продукції має складати 30-40%, а також обов‘язковість введення єдиної тарифної сітки в 2005 році.

Народні депутати у своїх виступах також проаналізували роботу уряду, даючи як позитивні, так і негативні оцінки.

Після завершення розгляду питання Верховна Рада приймала рішення щодо проекту постанови про інформацію Кабінету Міністрів України про стан виконання урядом України вимог Конституції України та законів України щодо належного рівня та своєчасності виплати заробітної плати. Постанову підтримали 98 народних депутатів. Профільному Комітету було доручено комітет доопрацювати проект постанови і внести на наступне пленарне засідання.

На цьому День Уряду у Верховній Раді України завершився.

Наступне пленарне засідання шостої сесії Верховної Ради України відбудеться 16 листопада.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку