У заході взяли участь народні депутати, представники центральних органів виконавчої влади, Рахункової палати, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, Пенсійного фонду, Фонду соціального страхування, наукових установ, органів місцевої влади, профспілок.

Учасники слухань заслухали та обговорили виступи представників центральних органів виконавчої влади, обласних та Київської міської державних адміністрацій, наукових установ щодо ефективності системи надання субсидій населенню.

У виступах, зокрема, відзначалося, що протягом 2015-2018 років порядок надання субсидій громадянам змінювався і вдосконалювався. Цей порядок неодноразово ставав предметом розгляду в Комітеті з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення та за результатами обговорення схвалювалися відповідні рекомендації та рішення, що спрямовувалися до Кабінету Міністрів, обласних державних адміністрацій, інших установ з метою його удосконалення. Завдяки цьому суттєво було спрощено механізм призначення субсидії та підвищено її ефективність.

Втім, порядок призначення субсидій, який діяв в Україні донедавна, не раз зазнавав критики.

Як зазначалося під час слухань, сьогодні житлові субсидії в Україні призначаються 44% від загальної кількості домогосподарств. В Європі цей показник не перевищує 5-10%, при цьому в Польщі становить лише 2%. Ці показники свідчать про значне і стале «вимивання» коштів з державного бюджету.

При цьому Рахункова палата звергає увагу на те, що фактичним вигодонабувачем державної фінансової підтримки за пільгами та субсидією є частина заможних громадян та підприємства-надавачі (виконавці) житлово-комунальних послуг різних форм власності, з якими держава централізовано, без участі кінцевих споживачів, проводить розрахунки за частину наданих громадянам послуг, нерідко авансом і до 2018 року переважно взаєморозрахунками (заліками). Оплата за субвенцією шляхом проведення взаєморозрахунків у 2016 році становила 94%, у 2017 році - 93%.

З 1 січня 2018 року запроваджено розрахунки з підприємствами-надавачами (виконавцями) житлово-комунальних послуг виключно у грошовій формі.

Постановою №329 Уряд затвердив нове Положення про порядок призначення житлових субсидій.

Однак, низка питань, які стосуються призначення житлових субсидій, залишаються неврегульованими навіть з прийняттям цього Положення у новій редакції.

За останніми даними, у березні 2018 року субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг отримували 6 597,1 тис. домогосподарств (44,0% від загальної кількості домогосподарств країни). Середній розмір призначеної субсидії на одне домогосподарство у березні 2018 року зменшився порівняно з відповідним періодом 2017 року на 62,0% і становив 480,8 грн.

У січні-березні 2018 року за субсидіями для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг звернулось 627,7 тис. домогосподарств.

За інформацією Міністерства соціальної політики відповідно до вимог Положення з 1 травня 2018 року збережено принцип - чим більші доходи сім’ї, тим більший відсоток обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги. Обов’язкова частка плати за житлово-комунальні послуги отримувачів субсидій визначається для всіх домогосподарств за єдиною формулою і залежить лише від доходу сім’ї.

Крім того, громадянам які отримують житлову субсидію та не мають щойно куплених предметів розкоші, нових автомобілів, або у складі їхніх сімей та домогосподарств працездатних осіб, які декларують нульові ставки доходу, державна допомога буде перепризначена в автоматичному режимі.

Учасники слухань відзначали, що механізм призначення житлових субсидій все ж таки має певні вади і, як наслідок, не відповідає в повній мірі принципу справедливості, і може призвести до збільшення масштабів та глибини бідності населення, оскільки встановлює залежність всіх родин, особливо з працюючими особами та дітьми, від держави, адже їх доходи неспівставні з цінами на природні ресурси та житлово-комунальні послуги, які постійно зростають.

Під час слухань також зазначалося, що житлова субсидія не буде призначатися у разі якщо:

- загальна площа житлового приміщення перевищує 120 м2 для квартири і 200 м2 для індивідуального будинку (крім дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей, а також сімей, в яких не менше року проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування);

- домогосподарства, які мають двомісячну або понад двомісячну заборгованість за житлово-комунальні послуги та не склали акт про її реструктуризацію.

Запроваджено також додаткові умови при призначенні житлової субсидії деяким категоріям громадян та здійснення контролю за її призначенням.

Учасники слухань наголошували: посилюючи вимоги при призначенні житлових субсидій для населення, Уряд водночас залишив поза увагою необхідність посилення контролю фінансовими органами і управліннями соціального захисту населення на місцях за достовірністю розрахованої підприємствами-надавачами послуг вартості наданих послуг та обсягами невикористаних сум субсидії, що повинна повертатися до державного бюджету.

На сьогодні поки що не визначено порядку обміну інформацією, необхідної для призначення субсидій, на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення від Державної прикордонної служби, Державної міграційної служби, яку необхідно отримати відповідно до вимог Постанови № 329, зокрема щодо: перетину державного кордону особами, які претендують на призначення житлової субсидії; реквізитів документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство або право іноземця, або особи без громадянства на законних підставах перебувати на території України.

За результатами обговорення заслуханих доповідей та наданої інформації Комітет рекомендує Кабінету Міністрів розробити та внести на розгляд Верховної Ради зміни до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» щодо виключення зі складу тарифів на комунальні послуги складових, які не є комунальними послугами.

Уряду також рекомендується:

затвердити план дій щодо забезпечення виконання операторами зовнішніх мереж вимог Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» щодо оснащення житлових будівель вузлами комерційного обліку теплової енергії будівель до 02.08.2018 року, а гарячої та питної води до 02.08.2019 року;

доручити місцевим органам виконавчої влади відповідно до Закону України «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації» забезпечити прийняття відповідних рішень щодо укладання енергосервісних договорів між замовниками та енергосервісними компаніями (ЕСКО) з метою скорочення рівня споживання і витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

24 квітня 2024 14:54
23 квітня 2024 18:12
21 квітня 2024 12:12
18 квітня 2024 10:12
17 квітня 2024 19:05
17 квітня 2024 18:51
17 квітня 2024 17:23
17 квітня 2024 11:54
16 квітня 2024 20:18
16 квітня 2024 18:50