На виконання доручення Голови Верховної Ради України Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради на засіданні 21 червня розглянув проект Закону України «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (щодо проведення рейтингового голосування)», внесений народним депутатом України Пинзеником В.М. (№ 3487 від 27.11.2015, доопрацьований), який згідно з Постановою від 21.02.2017 включено до порядку денного шостої сесії Верховної Ради України восьмого скликання.

Проектом Закону пропонується внести зміни до частини першої статті 28 Регламенту Верховної Ради України та доповнити частиною п’ятою статтю 37 Регламенту Верховної Ради України. Метою поданого законопроекту, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є «вдосконалення процедури розгляду питань парламентом».

Автор законопроекту пропонує доповнити новою частиною п’ятою статтю 37 Регламенту Верховної Ради України «Види та способи голосування», в якій встановити, що рейтингове голосування проводиться щодо кандидатур для призначення на посади відповідно до чинного законодавства, а щодо прогнозування результатів голосування щодо законів чи інших законодавчих актів, а також щодо внесення до них пропозицій і поправок  - не проводиться.

Комітет у своєму висновку зауважує, що у проекті Закону також пропонується виключити пункт 11 частини першої статті 28 Регламенту Верховної Ради України про те, що головуючий на пленарному засіданні Верховної Ради України має право проводити рейтингове (сигнальне) голосування для прогнозування результатів голосування питання порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України. Разом з тим, суб’єкт права законодавчої ініціативи не зазначає, хто наділяється правом ініціювати проведення рейтингового голосування щодо кандидатур, а також які при цьому права у головуючого на пленарному засіданні.

Натомість, виключивши проведення рейтингового (сигнального) голосування з переліку прав головуючого на пленарному засіданні Верховної Ради України, незрозумілим залишається - хто саме і в яких випадках має проводити таке голосування. Адже чинний Регламент Верховної Ради України не обмежує головуючого в часі коли саме проводити рейтингове (сигнальне) голосування і не обмежує коло питань, з яких може проводитись рейтингове (сигнальне) голосування. Проте, у разі прийняття запропонованої новели, відповідне голосування стане необхідною складовою процесу прийняття рішення щодо кожної запропонованої на посаду кандидатури, оскільки внесена пропозиція не залишає вибору: чи проводити таке голосування, чи – ні.

При цьому Комітет у своєму висновку зазначає,  що рейтингове і сигнальне голосування мають різний правовий зміст. Так, рейтингове голосування застосовується для визначення рейтингу кандидатур на посади у разі обрання однієї або декількох кандидатур із багатьох запропонованих.

Згідно з положеннями Регламенту Верховної Ради України, проведення рейтингового голосування передбачено у таких випадках:

- добір на посаду члена Вищої ради правосуддя  Верховна Рада України здійснює відкритим рейтинговим голосуванням по кожному кандидату окремо (частина десята статті 208-1 Регламенту Верховної Ради України);

- відбір на посади членів Рахункової палати здійснюється Верховною Радою України відкритим рейтинговим голосуванням по кожному кандидату окремо (частина п’ята статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України).

Таким чином, новела законопроекту про те, що «рейтингове голосування проводиться щодо кандидатур для призначення на посади  відповідно до чинного законодавства» може мати сенс при голосуванні списком, а чи у випадках, коли подано більше кандидатур, ніж потрібно обрати чи призначити.

Сигнальне голосування застосовується для визначення критеріїв організації і прогнозування ходу  пленарного засідання та розгляду питань і не має вирішального значення для ухвалення рішення Верховною Радою України з певного питання. Йдеться лише про перевірку готовності народних депутатів України прийняти відповідне рішення та ухвалити потрібний закон чи інше важливе правове рішення, а також про наявну кількість народних депутатів України для прийняття відповідного рішення.

Водночас, кількість сигнальних голосувань, на думку Комітету, має бути обмежена, зокрема, одним голосуванням за одне питання порядку денного.

Натомість, на практиці в ході проведення пленарних засідань непоодинокі випадки, коли головуючий на пленарному засіданні застосовує  поняття «рейтингове голосування» до процедури сигнального голосування по суті. 

При опрацюванні законопроекту вивчено висновки щодо нього, які надійшли від комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції,  з питань європейської інтеграції,  з питань бюджету.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України в узагальнюючому висновку  зазначає, що за результатами розгляду на пленарному засіданні законопроект (№ 3487) може бути прийнятий за основу з подальшим врахуванням висловлених управлінням зауважень.

Відтак, Комітет ухвалив висновок на проект Закону України «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (щодо проведення рейтингового голосування)», № 3487, та прийняв рішення, згідно з пунктом 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, рекомендувати Верховній Раді України, за наслідками розгляду законопроекту в першому читанні прийняти його за основу з дорученням головному комітету підготувати його до другого читання.

Загалом, Комітетом з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради на засіданні 21 червня розглянуто низку питань порядку денного, зокрема, проект календарного плану проведення сьомої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (вересень 2017 – лютий 2018).

Також в порядку, передбаченому частиною четвертою статті 93 Регламенту Верховної Ради України було розглянуто 3 проекти законів України та проект Постанови Верховної Ради України, ухвалено відповідні експертні висновки та прийняті рішення направити їх комітетам Верховної Ради України, які визначено відповідно головними з підготовки і попереднього розгляду цих законопроектів та проекту Постанови Верховної Ради України (Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, Комітет з  питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, Комітет з питань запобігання і протидії корупції).

Під час засідання також затверджено розклад засідань Комітету на липень 2017 року.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

21 квітня 2024 12:12
18 квітня 2024 10:12
17 квітня 2024 19:05
17 квітня 2024 18:51
17 квітня 2024 17:23
17 квітня 2024 11:54
16 квітня 2024 20:18
16 квітня 2024 18:50
16 квітня 2024 17:31
16 квітня 2024 16:15