Заступник Голови Верховної Ради України Оксана Сироїд, виступаючи перед учасниками Міжнародної конференції на тему: «Урядування та реформування національних служб безпеки та розвідки: найкращі міжнародні практики» у вівторок, наголосила на необхідності «посилення парламентського чи цивільного демократичного контролю».

Вододільною проблемою, на думку О.Сироїд, у цьому питанні, є «інституційне протистояння між Президентом і Парламентом, яке склалося фактично від початку незалежності, від початку формування цих двох інститутів». «На жаль, поки що ані Президент, ані Парламент повністю не усвідомлюють відмінності у природі своїх повноважень, - сказала вона. -Президент є найвищою посадовою особою, але він є представником Держави, і він діє від імені Держави, а представником народу є виключно Парламент, і по-іншому не може бути».

За її словами, демократія завжди буде пов’язана з Парламентом, а не з Президентом як Главою Держави. «Бо Глава Держави буває різним. Він може по-різному називатись, але функція у нього одна – представництво Держави. А представництво народу забезпечує представницький орган, знову ж таки, незалежно від того, як він називається, - наголосила вона. - Думаю, щоб вирішити проблему цивільного демократичного контролю, ми повинні всі зізнатися, що підпорядкування СБУ, розвідки, збройних сил особисто одноосібно Президенту, незалежно від його прізвища, суперечить цивільному демократичному контролю».

Заступник Голови парламенту вбачає у цьому «постійну загрозу, яка вестиме у напрямок, протилежний тому, який декларуємо». Вона підкреслила, що парламентський контроль – це контроль від імені людей, які не можуть безпосередньо керувати виконавчою владою, і обирають парламент з основною його функцією - контроль уряду, як уряд збирає і витрачає гроші. «Якщо парламент не здійснює цю функцію, значить представництво народу не забезпечено, цивільного демократичного контролю ні за чим не існує», - додала вона.

О.Сироїд зазначила, що парламентський контроль важливий у декількох основних вимірах. Зокрема, у тій частині, аби «нарешті ліквідувати маніпулювання органами внутрішньої безпеки та розвідувальної діяльності». На її переконання, спецслужби не можуть бути керовані одноосібно Президентом, не зважаючи на прізвище: «Парламентський контроль є запорукою узурпації влади».

Заступник Голови Парламенту підкреслила, що «який би статус не придумували організаціям, все, що не належить до законодавчої влади, до представницьких чи судових функцій, - це все є виконавчою владою». «Демократія означає, що весь обсяг, який є у виконавчій владі, має бути під контролем парламенту», - сказала вона.

О.Сироїд наголосила також на небезпеці для самого інституту Президента в умовах знаходження його поза контролем суспільства. «Повноваження Президента у виконавчій владі є неймовірними і у межах Конституції, і поза межами. Це загрожує Президенту, незалежно від прізвища, і неодноразово спостерігалось в історії людства, - сказала вона. - Тому наше завдання – поступово поставити Президента як інститут під контроль в тій частині, де він здійснює представницькі функції. А у тій частині, де він виконує функції виконавчої влади, то, будь ласка, - під контроль парламенту».

За її словами, все, що стосується сфери оборони і безпеки, є також виконавчою владою, яка має контролюватися парламентом. «Ми є у критичному стані – стані війни, який вимагає чесного визнання проблеми: з гідністю до особистості, з повагою до інститутів – йти до розмежування повноважень Президента і Парламенту, щоб захистити і інститут Президента, і щоб зберегти і посилити роль Парламенту, у тому числі контролю у сфері безпеки і оборони, і головне -  – від цього залежить і безпека держави», - наголосила Заступник Голови Верховної Ради України.

Іншою і найважливішою частиною парламентського контролю О.Сироїд назвала контроль за бюджетом. За її словами, через фінансові показники буде зрозуміло не лише чисельність, а й функції спецслужб, відомо, куди спрямовуються гроші платників податків і під які завдання.

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

24 квітня 2024 14:54
23 квітня 2024 18:12
21 квітня 2024 12:12
18 квітня 2024 10:12
17 квітня 2024 19:05
17 квітня 2024 18:51
17 квітня 2024 17:23
17 квітня 2024 11:54
16 квітня 2024 20:18
16 квітня 2024 18:50