У Комітеті з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності відбулася зустріч з європейськими експертами, під час якої обговорювалися три законопроекти, прийняття яких необхідне для виконання всіх технічних критеріїв щодо забезпечення впровадження безвізового режиму з ЄС. Ці законопроекти входять до пакету 70-ти пріоритетних законопроектів, які Верховна Рада має прийняти до кінця поточної сесії. Пакет пріоритетних законопроектів формується з метою виконання Плану законодавчого забезпечення реформ, ініційованого Головою Верховної Ради Володимиром Гройсманом.

Перший заступник голови Комітету Микола Паламарчук поінформував про ухвалені Верховною Радою 8 жовтня поточного року за основу законопроекти за №№2540а, 2541а, 2542а. Він повідомив, що протягом 14 днів до Комітету надходитимуть пропозиції від суб'єктів законодавчої ініціативи, які Комітет має опрацювати і врахувати під час підготовки проектів до другого читання.

М.Паламарчук, зокрема, поінформував про застереження та занепокоєння, висловлені членами Комітету до цих законопроектів, які зазначили, що пропозиції з удосконалення існуючого у Кримінальному кодексі України інституту спеціальної конфіскації є слушними, але потребують остаточного опрацювання, редагування та уточнення на основі висловлених при обговорені пропозицій та зауважень.

Перший заступник голови Комітету зазначив, що законопроект є "досить оціночним, оскільки надмірне розширення кола об'єктів може призвести до того, що слідчі і прокурори вирішуватимуть необхідність застосування спеціальної конфіскації на власний розсуд. Тим самим створюються реальні передумови для зловживань з боку цих посадових осіб".

М.Паламарчук попросив експертів роз'яснити ризики і застереження, які виникають, оскільки в разі прийняття цих законів порушуватимуться права людини.

Головний експерт з Литви Довидас Віткаускас, зокрема, відзначив, що європейське законодавство і порівняльна європейська практика таких країн як Великобританія, Франція, Фінляндія свідчить про те, що вони застосовують такого роду механізми, які пропонується ввести цими законопроектами. Більше того, законодавство цих країн і європейська практика пішли вже значно далі, увівши поняття "законодавчої презумпції", згідно з якою всі активи людини, визнані судом, були отримані злочинним шляхом.

Експерт з Великобританії Ліза Фріман зазначила, що Україна не єдина країна, яка піднімає питання введення спеціальної конфіскації. Головне, на її думку, полягає у встановленні балансу між інтересами держави і людини.

Л.Фріман розповіла про 24-річний досвід застосування спеціальної конфіскації у Великобританії, порадила українським законодавцям більше деталізувати процедуру застосування спеціальної конфіскації.

Загалом міжнародні експерти висловлювалися за необхідне все ж таки врегулювати питання застосування спеціальної конфіскації в українському законодавстві. Вони також зазначали, що багато речей можна буде вирішувати безпосередньо під час практичного застосування відповідних норм.

М.Паламарчук на завершення зустрічі запевнив експертів, що їхні висновки і рекомендації будуть доведені до всіх членів Комітету і будуть враховані і, можливо, народні депутати змінять свою думку. Хоча, за його словами, законопроект (2541а) є "сирим" і потребує внесення багатьох поправок. "Ми маємо прийняти такий закон, який буде відповідати міжнародним нормам і Конституції України і буде захищати права всіх громадян, незалежно від того, в якому статусі вони знаходяться", - наголосив М.Паламарчук.

 

Довідково:

Законопроект "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо окремих питань накладення арешту на майно з метою усунення корупційних ризиків при його застосуванні" №2540а передбачає надання стороні обвинувачення можливості забезпечення ефективного виконання заходів кримінально-правового характеру, які можуть бути застосовані до юридичних осіб відповідно до положень розділу XIV Кримінального кодексу України та забезпечать відшкодування шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, а також стягнення в дохід держави неправомірної вигоди, яка отримана або могла бути отримана юридичною особою, відповідно до частини другої статті 966 КК.

Законопроект "Про внесення змін до Кримінального та Цивільного кодексів України щодо вдосконалення інституту спеціальної конфіскації з метою усунення корупційних ризиків при її застосуванні" №2541а передбачає уточнення положення статей 961 і 962 Кримінального кодексу, якими застосування спеціальної конфіскації обмежено корупційними злочинами, та заміну у відповідних статтях Особливої частини Кримінального кодексу конфіскації визначених санкціями предметів злочинної діяльності на спеціальну конфіскацію таких предметів.

Законопроект "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо виконання рекомендацій Європейського Союзу з виконання Україною плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно уточнення підслідності органів досудового розслідування" №2542а передбачає виконання рекомендацій Європейського Союзу щодо запобігання організованій злочинності та боротьби з нею в частині чіткого розмежування підслідності кримінальних правопорушень між органами досудового розслідування та обмеження повноважень Служби безпеки України з досудового розслідування кримінальних правопорушень здійсненням кримінального провадження щодо злочинів у сфері національної безпеки і оборони та пов’язаних з тероризмом.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

18 квітня 2024 10:12
17 квітня 2024 19:05
17 квітня 2024 18:51
17 квітня 2024 17:23
17 квітня 2024 11:54
16 квітня 2024 20:18
16 квітня 2024 18:50
16 квітня 2024 17:31
16 квітня 2024 16:15
16 квітня 2024 14:00