Під час засідання зазначалося, що у законопроекті №2776 пропонується ввести заборону (мораторій) на здійснення промислового рибальства на деяких рибогосподарських водних об’єктах України строком на п'ять років для річок Дніпро, Десна, Південний Буг, Західний Буг, Берда, Рось, Стир, Сіверський Донець, а також озер, бухт, заток, каналів, гирл, проток, водосховищ, які мають постійний або тимчасовий зв’язок з цими річками.

Законопроектом передбачено внесення змін до Кримінального кодексу України, яким дається визначення терміну «істотна шкода», а також до законів «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» та «Про тваринний світ», якими передбачено, що ці закони діятимуть з урахуванням норм проекту Закону "Про мораторій на здійснення промислового рибальства та інших видів спеціального використання водних біоресурсів на деяких рибогосподарських водних об’єктах України".

На сьогодні питання рибного господарства регулюються законами України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», «Про аквакультуру», «Про тваринний світ, а також статтею 68 Водного кодексу України.

На думку членів Комітету, зокрема, статтею 68 Водного кодексу України передбачається затвердження Кабінетом Міністрів України переліку промислових ділянок рибогосподарських водних об'єктів (їх частин), а Постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.96 № 552 такий перелік затверджено.

Запропонований автором перелік не відповідає затвердженому і не відображає басейнових підходів до управління водними ресурсами, що створить непорозуміння при правозастосуванні.

В законодавстві України відображено заходи, які мають убезпечувати рибні ресурси в природних водних водоймах від знищення.

Тож Законом "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» визначено порядок встановлення лімітів вилову риби та інших водних біоресурсів, а також розподіл цих лімітів на квоти між користувачами у природних водоймах.

Для цих цілей Державним агентством рибного господарства України ведеться державний облік водних біоресурсів, який здійснюється шляхом наукових досліджень, пов'язаних із визначенням чисельності водних біоресурсів у рибогосподарських водних об'єктах, а також контролю за одержанням достовірної інформації про обсяги їх використання, загибелі або знищення. Крім того, проводиться державний моніторинг водних біоресурсів, який здійснюється з метою забезпечення сталого використання водних біоресурсів та недопущення їх виснаження.

Такий підхід дає змогу на основі наукових досліджень оцінити можливі обсяги вилову без завдання шкоди водним біоресурсам та довкіллю, що передбачено законодавством ЄС.

Законом «Про аквакультуру» передбачається штучне розведення, утримання та вирощування об’єктів аквакультури, отримання продукції та її реалізацію.

Мораторій на здійснення промислового рибальства на зазначених рибогосподарських водних об’єктах України строком на п'ять років може призвести до погіршення стану довкілля, оскільки норми законопроект не обмежуються лише промисловим рибальством.

Зокрема, пропонується поширити мораторій на контрольний вилов водних біоресурсів для визначення їх стану та запасів, а також на меліоративний вилов водних біоресурсів з метою формування їх оптимального видового та вікового складу (стаття 27 Закону «Про рибу, інші водні живі ресурси та харчову продукцію з них»).

Ці види спеціального використання водних біоресурсів мають на меті забезпечення сталого використання рибних ресурсів, спостереження за станом рибогосподарських водойм з метою оперативного прийняття рішень охоронного та відновлювального характеру у цій сфері, тож відмовлятися від них не можна.

Викликає сумнів і доцільність введення мораторію на вилов водних біоресурсів у науково-дослідних цілях, а також з метою з’ясування їх санітарно-епідеміологічного стану.

З метою визначення ефективності запровадження мораторію на промисловий вилов риби є доцільним запровадити на окремому водному об’єкті або його частині такий пілотний проект і за його результатами прийняти виважене рішення.

Питання збереження та відтворення водних біоресурсів має вирішуватися шляхом неухильного дотримання законодавства України та відновлення належного контролю за його дотриманням.

Для цього необхідно зняти мораторій на проведення екологічних перевірок суб’єктів господарювання шляхом внесення відповідних змін до пунктів 8, 9 розділу III «Прикінцевих положень» Закону України
«Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 № 76-VIII.

Відповідно до пункту 2 статті 5 «Прикінцеві положення» законопроекту, Кабінету Міністрів України необхідно протягом трьох місяців з дня набрання ним чинності розробити Програму створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення у рибному господарстві.

Водночас, згідно з фінансово-економічним обґрунтуванням, задекларованим у Пояснювальній записці, впровадження такого закону не потребуватиме додаткових видатків з Державного бюджету України, що ставить під сумнів можливість реалізації згаданої Програми та може призвести до негативних соціально-економічних наслідків у подальшому.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

25 квітня 2024 16:05
24 квітня 2024 14:54
23 квітня 2024 18:12
21 квітня 2024 12:12
18 квітня 2024 10:12
17 квітня 2024 19:05
17 квітня 2024 18:51
17 квітня 2024 17:23
17 квітня 2024 11:54
16 квітня 2024 20:18